23948sdkhjf

Klumme: Er du ikke på nettet, eksisterer du ikke

Fødevarer tilgås i stigende grad via de digitale platforme, som er den moderne verdens adgang til forbrugeren. Fremtidens fødevarer og brands skal være synlige og søgbare i den digitale verden.
Af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen, Fremtidsforskeren.dk.

Tænk sig, hvis man bare kunne trykke på en knap og vupti, stod et sundt, friskt og lækkert måltid mad serveret. Det kan lyde som det rene eventyr, men drømmen kommer stadig tættere på i en verden, hvor de digitale platformes nye muligheder i stigende grad kommer os alle til gode.

Udviklingen på de digitale platforme
Udviklingen af de digitale platforme og medier er enorm i disse år. Vi står ganske simpelt overfor en revolution, når det handler om udveksling af viden, meninger, varer og tjenester. En revolution som bestemt heller ikke går fødevarebranchen forbi i en tid, hvor forbrugerne i stigende grad tilgår maden, det daglige måltid og deres indkøb via digitale platforme.

Mad og digitale platforme
Intet kan synes længere væk fra maden, end netop den digitale verden. Maden er jo ”naturlig”, stoflig og forgængelig. Maden skal gerne smage, dufte og mætte og de fleste forbrugere foretrækker stadig selv at vælge måltidets frugt og grønt ved selvsyn. Og så vidt vides, kan man endnu ikke ”printe” hverken pizza eller flødekager. Hvorfor er det så, at man som fødevareproducent skal være tilstede på nettet?

Fordi moderne mennesker og forbrugere konstant er online. Det er via de digitale platforme, at folk mødes og socialiserer, inspireres og bliver klogere - også når det gælder fødevarer.

Mad er cool - og det er ikke bare cool, men også umådelig nemt, inspirerende og praktisk at ”surfe” mad på de digitale platforme. Kigge opskrifter, få tips fra dem der ved besked, bestille dagens frokost eller lære, hvordan man kan tilberede en smuk sushi til weekendens festivitas.

Via informerende Apps, inspirerende madblogs, billige e-shops, QR-koder og lærerige You Tube klip får moderne forbrugere dikteret tidens ”rigtige” spise, de hotteste restauranter, de bedste ingredienser og nyeste produktlanceringer samt ugens tilbud.

Kampen om fremtidens markedsandele
Kun et enkelt klik med fingeren, og der er konstant tilgængelige opskrifter, tilberedningsvejledninger, produkt-fakta, og viden om mælkens vej fra bonde til kunde. Og alt mens forbrugeren tager de nye muligheder til sig transformeres hverdagens fødevare-praksis og præferencer sig stiller og roligt.

Hvorfor købe en frossen pizza, når man via mobilen kan bestille en rigtig nybagt italiensk og få den bragt til døren? Hvorfor ikke følge dagens opskrift fra Verdens bedste supermarked? Og hvorfor ikke vælge samme mel som anprises på tidens bedste bage-blog. De lover surdejs-succes?

Karolines køkken på de digitale medier
Således kan Karolines køkken fortælle, at de sidste år havde mere end 8,6 millioner besøg på deres hjemmeside. Hvilket er 1,1 million flere besøgende end året før. Og frem til udgangen af marts i år havde godt 300.000 downloaded Karoline køkkenets nye App.

Og Karolines Køkken er ikke alene om at tilbyde opskrifter via en App. Der findes allerede i dag et utal af Food Apps der tilbyder opskrifter, indkøbssedler, tips og tricks og ”find den nærmeste restaurant” service.

Mad til døren
Et andet interessant eksempel på, at maden tilgås via de digitale platforme er virksomheden Just-Eat, hvor man via deres hjemmeside kan bestille take-away bragt til døren i alle større danske byer. Just-Eat er vokset støt de seneste år, og er ud over Danmark tilstede i 15 andre europæiske lande. Sidste år serverede Just-Eat godt 11 millioner måltider i Danmark og voksede 20 procent. Selvom pizzaen stadig er den mest populære ret, vidner nye tal om, at Just-Eats services bliver stadig mere populær hos især børnefamilier som efterspørger sundere og mere varieret take-away som sushi, salater og klassiske aftensmåltider.

QR-koder
Et tredje eksempel er fx Danish Crown der sidste år ved folketingsvalget lancerede kampagnen Flæsk fra et godt parti, hvor der på hver flæskepakke var klistret QR-kode og forbrugeren på den måde kunne hente opskrift og tilberedningsvejledninger. Eller tjek fx en dåse lakrids fra Bülow, scan koden og se en video med grundlæggeren af det nye lakridsimperium

Konkurrencen skærpes
Ovennævnte eksempler er langt fra alene, hver eneste dag byder på nye eksempler på fødevarevirksomheder som tager del i udviklingen og forsøger at høste fordele af den digitale verdens mange muligheder. En udvikling som betyder, at hvis Du som fødevareproducent ikke er tilstede på de digitale platforme, forsvinder Du fra forbrugerens bevidsthed og fravælges til fordel for dem der er til stede og i stedet ryger konkurrenternes smør, flæsk eller vin i indkøbskurven.

Men her som i så mange andre sammenhænge gælder det om at være til stede på en intelligent og meningsfuld facon. En facon som spiller godt sammen med ens produkt og brand. Netop fordi udviklingen på de digitale platforme stadig er ny og uprøvet er det svært, at vælge den sikre vej – der er endnu ingen sikker vej.

Derfor bliver man nødt til, at kaste sig ud i det. Nødt til at gøre sig nogle erfaringer, hvad virker, hvad virker ikke. Nødt til, selv at være til stede, være med, hvor fremtiden sker.

Hvis ikke du er på nettet, eksisterer du ikke
For er man ikke til stede på de digitale platforme, er der nogle andre som er. Konkurrencen er hård og den bliver kun hårdere. Et spændende kapløb om forbrugernes gunst er for længst er skudt i gang.

Mens vi venter på fremtiden
Alt i mens virksomhederne er ved at finde vejen i denne ”nye” digitale virkelighed. Venter vi forbrugere med længsel efter den App der gør, at vi ikke længere skal stå i kø og vente hos Baresso, men kan bestille og betale vores Café late på forhånd.

Vi venter stadig på den App, der kan fortælle, hvilken fisk der kigger på os i fiskehandlerens disk, og hvordan vi tilbereder den.

Vi venter stadig på det supermarked, hvor der hurtigt, nemt og bekvemt kan handels ind via nettet og varerne kan blive bragt til døren.

Lige som vi stadig venter på den knap, der ved et trylleslag kan frembringe vores daglige måltid, på en travl hverdagsaften eller doven søndag.

Kort fortalt: Digitale platforme og medier
• Ni ud af ti danskere har adgang til internettet
• 2,5 millioner danskere har i dag en smart-phone. Telebranchen forventer, at dette tal er 4,4 millioner i 2013
• 2,8 millioner danskere har en profil på facebook
• 20% af alle søgninger på google sker via mobile søgninger
• I år 2011 solgte Apple 40,5 millioner I-Pads på verdensplan. I Danmark findes der ca. 400.000 I-Pad brugere
• Danskerne E-handlede 76 millioner gange i 2011 og brugte for i alt 46 milliarder kroner på e-handel, heraf gik 9 milliarder kroner til udlandet.
• I sommeren 2008 var der ca. 5000 Apps til rådighed i Apples App-store og blot to år efter (september 2011) var der mere end 500.000 Apps til rådighed, som nu er downloaded mere end 18 milliarder gange.


Birthe Linddal Jeppesen, sociolog og fremtidsforsker er ekspert i mennesker og moderne liv, forbrug og i særdeleshed fremtidens fødevareforbrug. Kontakt Birthe@fremtidsforskeren.dk for en dialog om fremtidens fødevareforbrug eller et foredrag www.fremtidsforskeren.dk
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062