Danpo giver den gas med ny nugget-linje
En ny og topmoderne produktionslinje, der hver uge laver 350 ton kyllingenuggets, er så effektiv, at Danpo-fabrikschef René Tryk ikke tøver med at rose den til skyerne.
- Når vi ser bort fra rengøringen, har den en oppetid på 96 procent. Det er world class, konstaterer René Tryk
Produktionslinjen har Danpo designet sammen med automationspartneren Bila. Linjen med fuldautomatiseret pakkeri med robotpalletering og selvkørende trucks står på fabrikken i Give ved Billund.
Dér tilbereder Danpo hver uge cirka 950 tons kyllingeprodukter, hvoraf de 350 tons altså er nuggets på den nye linje fire, der blevet taget i brug sidste år.
75 minutter
På fabrikken kommer det ferske kyllingekød ind direkte fra fjerkræslagterier. Kødet hakkes og blandes til en kødblanding, der formes, varmebehandles, paneres, friteres, nedfryses, glaseres, vejes, pakkes i poser og kasser, der etiketteres, palleteres og vikles.
Hele denne proces tager kun 1 time og 15 minutter.
René Tryk ønsker af konkurrencehensyn ikke at afsløre andet om Danpos storkunde på nuggetfronten, end at det er en global fastfoodkæde, der sælger Danpo-produkterne på sine restauranter i Nordeuropa. Efter hvad Food Supply erfarer er der tale om McDonald's.
Der er høje krav til kvaliteteten, samtidig med at prisen skal være knivskarp, for at varerne kan afsættes. Som fabrikschef hos Danpo har Rene Tryk derfor fokus på optimeringsmuligheder.
- Fødevareindustrien i Danmark er lønmæssigt tung industri i forhold til andre lande, så vi automatiserer alt, hvad vi kan i hele vores virksomhed. Det sikrer vores konkurrenceevne, men også kvaliteten og arbejdsmiljøet.
- Vi prioriterer at bruge medarbejdere især til at observere og kontrollere kvalitet. Til gengæld har vi mindre og mindre direkte fysisk kontakt med produkterne og ingen tunge løft, siger han.