Fødevarestyrelsens kontrolkampagner i 2012
Fødevarestyrelsen afholder i løbet af året 17 kontrolkampagner, der fokuserer på at identificere risici og områder, hvor der kan forekomme justeringer.
Kampagne om mærkning
Under overskriften "Er etiketten i orden?" foretager Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne med fokus på mærkning, nettovægt og illustrationer, der skal være med til at sikre, at forbrugerne ikke vildledes på grund af forkert mærkning.
De informationer, som forbrugerne får, når de læser om etiketten på varen skal angive den korrekte information om varen.
Kampagnen gennemføres blandt 300 detailbutikker og engrosvirksomheder i perioden 1. oktober-30. november 2012 med 2 tilsynsførende pr. virksomhed.
Kontrol af import af ikke-animalske fødevarer
Ikke-animalske fødevarer som f.eks. ris, nødder, te, krydderier og krydderurter kan udgøre en fødevaresikkerhedsrisiko, som de virksomheder, der sælger disse produkter til forbrugerne skal være opmærksomme på.
Der gennemføres derfor en kontrolkampagnen blandt 100 engrosvirksomheder, lager- og produktionsvirksomheder samt kontorvirksomheder, hvor, hvor der vil være fokus på egenkontrol, sporbarhed samt risikoanalyser i relation til tredjelandsvarer og samhandelsvarer.
Kontrollen vil blive gennemført med 2 tilsynsførende pr. virksomhed i perioden 1. april-31. maj 2012.
Følgende 17 kampagner er udvalgt i 2012:
• Import fra 3. lande i detailleddet
• Fersk eller frosset kød?
• Storkøkken - anprisning af økologiske råvarer
• Hvor frisk er fisken?
• Styr på nedkølingen
• Skyl grøntsagerne, kog bærrene
• Tjek på menuen
• Er etiketten i orden?
• Glutenindhold i "glutenfri"
• Produktion af kebab og shawarma
• Anvendelse og mærkning af aroma
• Tilsætningsstoffer tjekkes
• Kontrol af import af ikke-animalske fødevarer
• Styr på supermarkedets salatbar
• Køligt blik på temperaturen hos sushirestauranterne
• Tjek temperaturen i sommermånederne og varemodtagelse i detail
• Rent vand i flasken? - kontrol af vin
Læs mere om de 17 kontrolkampagner her .