Danskerne spiser mere fuldkorn
Tre ud af fire danskere foretrækker brød med fuldkorn, og godt halvdelen mener, de spiser mere nu end for få år siden.
Sådan lyder konklusionerne på en undersøgelse, der er foretaget af den internationale brødkoncern Lantmännen Unibake, som blandt andet står bag Schulstad og Hatting.
- Vi kan se, at tre ud af fire danskere foretrækker fuldkornsbrød. Det er en lille stigning i forhold til sidste år, hvor vi gennemførte en tilsvarende undersøgelse. Godt halvdelen af forbrugerne vurderer i undersøgelsen, at de spiser mere fuldkorn end de gjorde for et par år siden, fortæller kommunikationschef Jesper Skovlund fra Lantmännen Unibake.
Flere køber brød i supermarkederne
Hermed ligger danskerne sammen med nordmænd og finner i top, hvad angår fuldkorn som deres foretrukne brødtype. For halvdelen af danskerne er brødets sundhedsmæssige kvaliteter endda endnu vigtigere end brødets smag.
Undersøgelsen viser også, at forbrugerne i stigende grad finder det, de gerne vil have i supermarkedet.
To tredjedele af danskernes brød købes i supermarkedet, og 22 procent siger direkte i undersøgelsen, at de i dag køber mere brød i supermarkedet, end de gjorde for et par år siden.
Ikke bare sundt men også miljøvenligt
Danskerne tænker dog ikke bare på deres egen sundhed, når de køber brød. Brødet skal også gerne være miljøvenligt.
- Sammenlignet med vores europæiske naboer har danskerne et godt øje til miljøvenlige produkter. Det er interessant at se, at godt halvdelen af danskerne gerne vil betale lidt mere for at få et miljøvenligt produkt, fortæller Jesper Skovlund.
Hermed ligger danskerne i top hvad angår miljøvenlighed sammenlignet med forbrugerne i England, Belgien, Polen, Finland, Sverige og Norge, som også er omfattet af undersøgelsen.