Fødevarers klimabelastning er svær at gennemskue for forbrugerne
Selvom klimaforandringer og klimavenlige spisevaner har været meget på dagsordenen de seneste år, så kan det stadig være svært at danne sig et overblik over, hvordan de enkelte fødevarer påvirker klimaet.
Forbrugerrådet Tænk har i en ny undersøgelse bedt analysevirksomheden Wilke om at kortlægge forbrugernes viden, holdninger og vaner i forbindelse med blandt andet økologi og klima. I undersøgelsen angiver 3 ud af 4 adspurgte, at de synes, det er svært at gennemskue, hvilket klimaaftryk fødevarerne har.
Svarpersonerne i undersøgelsen har blandt andet fået til opgave at rangere otte madvarer efter, hvor stort klimaaftryk de hver især står for. Her fremgår det, at blot to ud af mere end 1.100 adspurgte personer er i stand til at rangere otte forskellige madvarer efter deres klimaaftryk.
De otte madvarer, som her er listet efter faldende klimaaftryk, er roastbeef-pålæg, koldrøget laks, Danbo 45+-ost, leverpostej, kyllingebryst som pålæg, færdiglavet hummus, banan og gulerod.
- Når vi forbrugere vil handle mere klimavenligt, ved vi generelt godt, at vi skal skære ned på oksekødet og fødevarer transporteret med fly. Men som undersøgelsen viser, bliver det straks sværere at vurdere, hvad der er mest klimavenligt, hvis vi skal vælge mellem leverpostej, dansk kyllingekød eller et forarbejdet vegetabilsk produkt som hummus, siger Anja Phillip, formand for Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.
Tænk vil have klimamærke
Anja Phillip peger på, at det i undersøgelsen tydeligt fremgår, at mange danskere gerne vil spise klimavenligt. Seks ud af ti tænker i høj eller nogen grad en fødevares klimabelastning, mens fire ud af ti mener, at der mangler vejledning til at det tage det klimavenlige valg.
- Derfor er det nødvendigt, at de får de rigtige værktøjer, så de gode intentioner bliver ført ud i livet. Forbrugerne kan ikke bære den grønne omstilling alene. Men de er en utrolig vigtig brik i denne proces. Derfor kræver det helt grundlæggende nogle strukturelle rammer, der gør, at det bæredygtige valg bliver det lette valg – ikke mindst når det handler om fødevarers belastning af klimaet.
- Derfor ser vi gerne, at der indføres et klimamærke på alle typer af madvarer, som er let at afkode og til at sammenligne på tværs af fødevaregrupper. Her er der selvfølgelig et troværdighedsspørgsmål, som er helt afgørende. Derfor mener vi, at myndighederne skal stå for udviklingen og kontrollen med sådan et klimamærke, da det også i sidste ende er dem, som er ansvarlige for at beskytte os forbrugere mod såkaldt greenwashing, siger hun.