Anima vil vise turbokyllingers forhold frem
“Så, kære landmand (…) Vi håber, at du vil hjælpe med at sætte fokus på, hvordan de billigste kyllinger i Danmark faktisk har det. Vi tilbyder fuld anonymitet, hvis du ønsker det.” Sådan skriver dyrevelfærdsorganisationen Anima i sin seneste annonce, som er indrykket i en række landsdækkende dagblade.
Baggrunden er diskussionen om de billige turbokyllinger, der har fået kritik for dårlig dyrevelfærd. Annoncen er især rettet mod Coop og Rema 1000, der endnu ikke har udfaset turbokyllingerne.
Med Animas kampagne udlover de en dusør på 500.000 kroner til den landmand, der vil lade organisationen have adgang til produktionsfaciliteterne i de fem uger, som er kyllingernes levetid.
Konkret ønsker Anima at få fri adgang til at dokumentere forholdene i en konventionel kyllingehal fra kyllingerne indsættes til de fem uger senere indsamles og køres til slagteriet. Anima skal have mulighed for at montere kamera i stalden og invitere journalister til at komme med ind og se forholdene.
- Problemerne i den industrielle produktion af kyllinger har været kendt i årevis, og nu er der brug for fuld åbenhed for at speede processen op for markante forbedringer. Ét er at læse om at kyllinger lider i staldene, noget andet er at se det råt for usødet, siger kommunikationschef hos Anima, Thorbjørn Schiønning, i en pressemeddelelse.
Coop og Rema venter lidt
Hensigten med kampagnen er selvsagt, at Anima vil have folk til at få øjnene op for de forhold, som turbokyllingerne lever under og dermed også presse Coop og Rema 1000 til at udfase dem hurtigst muligt. Det får dog ikke Rema 1000 til at skride til handling straks, fortæller kommunikationschef Jonas Schrøder til BT.
- Vi er helt enige med Anima om, at de her kyllinger skal udfases, og det gør vi også. De vil gerne have en præcis dato for udfasning, det får de ikke af konkurrencehensyn. At Anima laver kampagner og demonstrationer, får os ikke til at komme med en dato. Det handler om at få de her kyllinger udfaset i et tempo, hvor producenterne og forbrugerne er klar til det. Vi har øget udvalget af kylling med højere dyrevelfærd markant. Kunderne køber mere af det. Processen er i gang, siger Jonas Schrøder til avisen.
Til BT fortæller Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, på linje med Jonas Schrøder, at de arbejder på at udfase turbokyllingerne, men at det tager sin tid, fordi forbrugerne skal vænnes til, at de ikke længere kan få en kylling til 25 kr.
Derudover oplyser både Coop og Rema 1000 til avisen, at det ikke er deres beslutning, hvorvidt Anima skal have adgang til produktionsfaciliteterne, idet det ikke er dem, der producerer kyllingerne.
Hos Landbrug og Fødevarer er formand for organisationens fjerkræproducenter, Martin Hjort Jensen positiv overfor idéen. Han mener ikke, at der er noget at skjule.
- Jeg er stolt over den danske produktion af kyllinger, og vi landmænd har intet at skjule. Så vi vil nu finde en måde, hvor vi kan opsætte live-kameraer i en almindelig stald og fremvise produktionen, siger Martin Hjort Jensen til Agriwatch.