Usikker fremtid for Carlsberg efter solidt 2021
Opdateret klokken 8.25
Efter en fremgang i omsætningen i 2021 varsler Carlsberg et usikkert år i 2022 præget af covid-19 og stigende råvareomkostninger. Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab.
Godt hjulpet af stigende volumener kan Carlsberg for 2021 notere sig en omsætning på 66,6 milliarder kroner - en stigning fra 2020 på omkring otte milliarder. Nettoresultatet er på otte milliarder kroner.
- 2022 bliver endnu et udfordrende år. Covid-19 forventes stadig at påvirke vores markeder i forskellig grad.
- Samtidig vil vores forretning bliver påvirket af markante stigninger i råvareomkostningerne, hvilket vi vil imødegå ved at tjene mere pr. solgt hektoliter og et fortsat skarpt fokus på omkostninger, skriver Carlsberg.
De stigende råvarepriser begyndte ifølge regnskabet allerede i andet halvår af 2021, hvor alt fra ingredienser og emballagematerialer til energi begyndte at stige.
At hæve prisen - og dermed indtjeningen pr. solgt liter - kan have en effekt på forbruget, skriver bryggeriet. Derfor stiller Carlsberg sine investorer en vækst i driftsresultatett på nul til syv procent i udsigt.
Bedre end før pandemien
Hvad angår 2021 samlet set er bryggeriets direktør, Cees 't Hart, dog svært tilfreds.
- Selv om vores forretning blev ramt mærkbart af covid-19, leverede vi en stærk vækst i både salg og resultat. Vores resultater er pænt over niveauerne fra før pandemien, skriver han i regnskabet.
Salget er da også steget. I 2021 solgte Carlsberg via sine kendte mærker som 1664, Grimbergen og mange flere 119,6 millioner hektoliter øl.
- Væksten i kerneprodukterne skete mest i markeder som Kina, Indien og det sydøstlige Europa som Italien, Grækenland, Serbien og Kroatien.
- Den var drevet inden for lokale brands og god vækst for internationale brands som Tuborg og Carlsberg, der voksede med henholdsvis 17 og 5 procent, konstaterer Carlsberg.
/ritzau/