23948sdkhjf

Ægtepar har igen fundet et hul i sodavandsmarkedet

Egentlig var det slet ikke meningen, at det sønderjyske ægtepar Camilla og Jan Kruse Hansen igen ville have deres eget sodavands-brand. De overvejede en stribe andre muligheder, blandt andet en produktion af slik.

Men nu er de klar med en helt ny, økologisk serie sodavand med navnet Øndlings, som kommer til at konkurrere med deres tidligere succes, Macarn. Dét brand solgte de i 2019 til Naturfrisk Group, og samtidig blev Jan Kruse Hansen medejer af Naturfrisk, hvor han fik en stilling som salgs- og marketingchef.

Det holdt dog kun i nogle få måneder; så solgte han sin ejerandel og forlod Naturfrisk. 

- Når noget løber tør for positiv energi, så må man stoppe op og komme videre, siger Jan Kruse Hansen og ønsker ikke at komme nærmere ind på årsagen til sit Naturfrisk-farvel.

I stedet koncentrerer han og hustruen sig nu om at få Øndlings ud over rampen, og det går særdeles godt: Sodavandene er netop kommet på hylderne i alle Kvickly-, Irma- og SuperBrugsen-butikker og hos Nemlig.com, og i maj følger Bilka og Føtex.

- Så er vingerne foldet ud, konstaterer Jan Kruse Hansen, som regner med en Øndlings-omsætning på cirka fem millioner kroner i år. 

- Jeg er en alt for forsigtig mand til at sætte tal på, hvordan det kommer til at se ud derefter. Vi er i en branche fyldt med dygtige konkurrenter som Fentimans og Fever Tree, siger han.

- Og Macarn skal I også konkurrere med?

- Det er jo noget, som indkøberne kommer til at afgøre. Men ja, Macarn kan blive en konkurrent, hvsi de kommer til at stå på hylderne ude i butikkerne sammen med Øndlings, svarer den sønderjyske sodavandsproducent.

- Slik, øl eller noget helt tredje

At der i det hele taget nu er noget, der hedder Øndlings, skyldes ikke mindst, at ægteparret fik en decideret opfordring fra en af de store spillere i detailbranchen.

- Vi blev spurgt, om ikke vi kunne tænke os at lave vores eget brand igen. Vi vidste, at vi ville lave noget nyt, men vi var ikke afklaret med, om det skulle være slik eller øl eller noget helt tredje. 

- Så fik vi den opfordring, og da jeg jo er en sodavandsdreng, blev det til sodavand igen, konstaterer Jan Kruse Hansen.

Det har tidligere været fremme, at ægteparret i Skærbæk fik fem millioner kroner for salget af Macarn til Naturfrisk, men det beløb er ikke korrekt, oplyser han.

- Beløbet var højere, men mere ønsker jeg ikke rigtig at sige om det, bemærker Jan Kruse Hansen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079