23948sdkhjf

Havredrik-gigant tabte milliarder i stort investeringsår

Plantebaserede drikke de seneste år har vundet stort indpas, og det kan også ses hos svenske Oatly, der er verdens største producent af havredrikke.

De kom ud af 2021 med en fremgang på omsætningen på mere end 200 millioner USD, så den endte på 643 millioner USD.

På trods af det leverede selskabet i 2021 et underskud på 215 millioner USD, mens det i 2020 lød på 58 millioner USD.

Med afsæt i den store toplinje-fremgang er det en rolig CEO i form af Toni Petersson, som i en pressemeddelelse peger på, hvor forklaringen på den blødende bundlinje skal findes.

- Vores hold tilføjede ny produktionskapacitet i en hidtil uset fart med tilføjelsen af tre nye fremstillingsfaciliteter, siger han med henvisning til de investeringer, der kostede på bundlinjen.

Ligeledes peger han på større omkostninger vedrørende logistik og fragt som forklaringer på de røde tal.

Men der kommer ikke til at blive lavet om på strategien foreløbigt.

- Vi fortsætter med at prioritere vækst-investeringer frem for indtjening for at opskalere vores drift til at sætte Oatly i den bedste position til at tjene kunder og forbrugere, men vi anerkender, at det skaber noget modvind i forhold til overskud på kort sigt, siger Toni Petersson.

Direktøren er derfor positivt indstillet på resten af 2022, men holder også godt øje med verdenssituationen, der kan have en indvirkning.

- Vi kommer i 2022 til at fokusere på de aspekter af virksomheden, som vi selv kan kontrollere, mens vi navigerer i covid-19-restriktioner og lockdowns i visse lande, risikoen for covid-19-relateret fravær på vores produktionsfaciliteter, markante supply chain-forsinkelser og udsving. Vi følger også den nuværende situation i Ukraine nøje, idet den medfører usikkerhed i Europa og længere væk, siger Toni Petersson.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079