Ny Toms-boss lavede stort minus om til stort plus
Med en ny topchef ved roret i 11 af årets 12 måneder kom Danmarks største chokoladeproducent, Toms Gruppen, ud af 2021 med et stærkt forbedret regnskab.
Annette Zeipel, der afløste Carsten Lyngsø Thomsen 1. februar sidste år, kan glæde sig over et resultat på 56,1 millioner kroner - det bedste siden 2016, hvor Toms tjente 58,4 millioner.
I 2020 hvor coronakrisen kradsede hårdt, var der et minus på 58,6 millioner.
Omsætningen steg sidste år fra 1,4 til 1,6 milliarder kroner.
I årsrapporten konstaterer Annette Zeipel, at coronapandemien også i 2021 påvirkede forretningen, især inden for rejse- og grænsesalg samt i varehuse og specialbutikker.
- Derudover blev vores branche ramt af leveringsudfordringer - primært fra emballageleverandører - kombineret med en markant stigning i priserne på materialer, energi og transport.
- Ikke desto mindre lykkedes det, takket være en stor holdindsats, at tilpasse os de nye omstændigheder og øge vores toplinje med 14 procent, samtidig med at vi opnåede et driftsresultat på 80 millioner kroner. Vi øgede salget på alle markeder, både lokalt og internationalt, og vandt vigtige markedsandele, skriver hun.
Blandt årets salgsmæssige succeser er "en rigtig god start" på det kinesiske marked, hvor Toms i samarbejde med to lokale brands lancerede en serie med Anthon Berg-chokoladeflasker fyldt med kinesisk Baijiu-spiritus.
- Den stærke vækst i Kina giver et solidt grundlag for yderligere ekspansion på dette vigtige marked, fastslår Annette Zeipel.