Dansk fiskeri-innovation skal fange Norges opmærksomhed
33 danske virksomheder er i disse dage i Trondheim, hvor de konkurrerer med branchefolk fra hele verden om indkøbernes opmærksomhed. Det sker på fagmessen Nor-Fishing fra 14.-17. august.
Gode kontakter i nettet
I forbindelse med den danske fallesstand, der har fået tilskud fra Eksportrådet, blev der onsdag afholdt en reception med stor tilstrømning af kunder og samarbejdspartnere. Flere af de danske virksomheder har allerede fået nye kontakter i nettet, bl.a. Unit-Pump, der har modtaget en større forespørgsel på deres flow-pumper, fortæller direktør for Unit-Pump A/S, Torben Petersen.
Danish Fishing Equipment Group er et eksportnetværk under Eksportforening, og netværket består af over 50 virksomheder, der er specialiserede inden for maskineri og udstyr til den internationale fiskeindustri.
I netværket opfatter man messen som en vigtig platform for præsentation af produkter og pleje af forretningsforbindelser, og de danske udstillere lægger vægt på de muligheder, Nor-Fishing giver for at få kontakt med beslutningstagere og indkøbere fra branchen i Norge og fra andre vigtige fiskerinationer. Mange fremhæver også den gode kontakt og stemningen som skabes på messen mellem kunder, leverandører og kolleger fra mange lande.
Deltagere
Deltagerne på messen er fx leverandører af fiske- og fangstredskaber, maskineri og elektronik, navigations- og kommunikationsudstyr, udstyr til fiskeforarbejdning, køle- og frysemaskineri, emballage og transport, rednings- og sikkerhedsudstyr, miljøteknologi og servicetilbud. Gennem de seneste tre årtier har de danske leverandører opbygget et omdømme som kvalitetsbevidste og pålidelige aktører, der leverer nogle af markedets mest holdbare og omkostningsbesparende løsninger, og det er dette ry, de 33 virksomheder er taget til Norge for at pleje.
Messen kunne fejre sit 50-års jubilæum forrige år, og repræsenterer i dag knap 500 udstillere fra mere end 20 lande. Sidste messe, der fandt sted i 2010, havde over 14.000 besøgende fra 52 lande.