Stor konkurrence på smoothies
Smoothieproducenterne kæmper om markedsandele, mens pengene fosser ud af selskaberne.
Innocent, der sidder på næsten halvdelen af smoothie-markedet i Danmark, tabte i 2011 1,2 mio. kr. og har kørt med negativ egenkapital de seneste tre år. Froosh har kun et enkelt årsregnskab bag sig, men også her endte bundlinjen sidste år i rødt med et underskud på 5 mio. kr. og en negativ egenkapital på 3 mio. kr.
- Årsagen til det er, at vi investerer i markedet. Vi har investeret i at komme ind i de store kæder f.eks. Irma, 7eleven og Q8, siger den danske landechef i Froosh, Jeanette Elgaard, til Børsen.
Hun forventer, at Froosh allerede fra 2013 eller 2014 vil generere overskud. Men der er hård konkurrence om kunderne og Innocent, der har Coca-Cola i ryggen er ikke meget for at vige sin førerposition.
- Vi forsøger lige nu at komme ind i dagligvarehandlen, men vores kære konkurrent med Coca-Cola i spidsen har været meget aggressive med både priser og rabatter i markedet. Vi er en mindre skandinavisk spiller, så der er grænser for, hvor meget vi kan gøre, siger Jeanette Elgaard til avisen.
Ørbæk Mostfabrik har også forsøgt sig på smoothie-markedet, fordi man for nogle år siden øjnede et enormt potentiale. Men ifølge direktør Bo Møller Andersen sadlede mostfabrikken hurtigt om igen. Salget udeblev og virksomheden koncentrerer sig i stedet om sin æblemost, som sælges gennem datteren Naked Fruit. Efter flere års underskud er der netop kommet plus på bundlinjen, mens egenkapitalen stadig er negativ.
Heller ikke konkurrenten Valsølille, der både sælger juice og smoothies, kan skabe overskud på sin forretning i øjeblikket. Det blev til et underskud på 200.000 kr. sidste år, men den danske landechef Henrik Jørgensen regner med et øget salg, når krisen vender.