23948sdkhjf

Facebook-tema: De inaktive fødevarevirksomheder

Food Supply ser i denne uge nærmere på fødevarevirksomhedernes brug af Facebook og fortæller her om nogle af de store aktører, som har valgt en inaktiv linje på det sociale medie.
Stadig flere fødevarevirksomheder vælger at prøve kræfter med sociale medier som Facebook i disse år, men der findes stadig markante undtagelser.

Blandt disse hører et femkløver bestående af Danisco, Dagrofa, Nordic Sugar, Rose Poultry og Tican, som med en samlet omsætning på cirka 45 mia. kr. og knap 20.000 ansatte til sammen hører til blandt de tungeste fødevarevirksomheder i Danmark.

Til gengæld er de mere eller mindre fraværende på Facebook, hvor hverken Danisco, Dagrofa eller Nordic Sugar har andet end en simpel side, der repræsenterer virksomhederne, mens Tican slet ikke er at finde på det sociale medie.

At være eller ikke være
Endelig er der Rose Poultry, som er ved at finde et passende leje for tilstedeværelsen på Facebook. Med en årlig omsætning på over halvanden milliard kroner hører fjerkræslagteriet til i den tunge ende herhjemme, men med 578 følgere på Facebook lever virksomheden alligevel et forholdsvis stille liv på de sociale medier.

Men en ændring er måske så småt på vej.

- Vi har gennem det sidste år haft en meget positiv udvikling på vores Facebook-side i forhold til vores brand. Vi har fået stor ros fra vores medarbejdere og leverandører for den ugentlige eller daglige opdatering statusopdatering, og der har Facebook virkelig haft værdi, fortæller Rose Poultrys marketing- og innovationschef, Anne Gitte Elbronn, til Food Supply.

Både intern og ekstern
Fjerkræslagteriet er endda gået så vidt som til at kombinere både den interne og eksterne brug på virksomhedens Facebook-side, som derfor rummer alt fra invitationer til personalearrangementer til nyheder om genetableringen af slagteriet i Vinderup efter branden i juni.

- Vores medarbejdere har i flere tilfælde haft dialog med hinanden. Derudover bruger vi Facebook til at markedsføre nye produkter og opskrifter. Vi mener, det er en vigtig del af vores kommunikation at være på Facebook. Selv om vi har et mindre antal venner, kommer vi længere ud, når vi har aktivitet på vores Facebook-væg, fastslår Anne Gitte Elbronn.

Læs med på Food Supply i morgen, når vi ser nærmere på nogle af de alternative måder, fødevarevirksomheder kan bruge Facebook på til eksempelvis at promovere enkelte produkter.

Fakta: Facebook
• Facebook omsatte i 2011 for $3,71 mia., hvoraf reklameindtægter udgjorde 85 procent.
• Firmaet havde et overskud på $1 mia.sidste år.
• Facebook beskæftiger knap 4.000 ansatte.
• Brugerne skrev og ”likede” kommentarer 2.700.000.000 gange i 2011.


Mere Facebook-tema:
Derfor ”liker” brugerne dig
Sådan gør Arla og Rynkeby
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141