23948sdkhjf

Strategiskifte: Toms satser på luksuschokolade i udlandet

Toms Gruppen vil skabe mere vækst uden for Danmarks grænser ved at fokusere på chokolade i luksussegmentet.
Ledelsen, med adm. direktør Jesper Møller i spidsen, lægger fra land med en ny vækststrategi for Toms Gruppen. Fokus bliver luksuschokolade og en nedprioritering af mainstream-chokolade samt vingummi, lakrids og bolsjer. Det skriver Børsen i dag.

Toms Gruppen har før forsøgt sig med organisk vækst i bl.a. Storbritannien, men uden held. I foråret gjorde man så atter alvor af sin udlandslængsel gennem opkøbet af den tyske chokoladeproducent Hanseatische Chocolade. Og netop denne virksomhed bliver vigtig for den fremtidige vækst sammen med Toms' eget luksusbrand, A Xoco.

- Opkøbet i Tyskland bliver brugt som testcase for os for, hvordan vi vil vokse og købe op i fremtiden. Derfor er det ekstra vigtigt, at det bliver en succes, og at vi formår at skabe vækst i Tyskland, siger Jesper Møller til avisen.

Og denne gang skal det lykkes, pointerer han.

- Vi er en meget dansk virksomhed, og det med at gå ud og angribe markedet med organisk vækst har vist sig svært. Derfor prøver vi nu at gå en anden vej, hvor vi satser mere på chokoladen og mere på udlandet, supplerer Villy Rasmussen, der er formand for Toms' bestyrelse.

Og prioriteringen på kvalitetschokolade til udlandet betyder altså samtidig mindre fokus på de øvrige produkter i Danmark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125