E-handel: Sådan ser dine kunder ud
Internethandlen stiger fortsat, men der er interessante forskelle på, hvem der e-handler og hvorfor, viser undersøgelse.
Det konkluderer FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, i udgaven af Dansk e-handelsanalyse for 2. kvartal af 2012.
Kort fortalt handler de brugere, som er aktive på Facebook ved eksempelvis at deltage i konkurrencer og brugerundersøgelser, oftest 3-4 gange om måneden, men nej-sigerne er stærkest repræsenteret under punktet med 2 indkøb pr. måned.
Vennernes anbefaling er vigtig
I gennemsnit har 9 procent af de adspurgte deltaget i en konkurrence på Facebook, og her er det især de unge under 25 år, som med en andel på 17 procent, er aktive. Derimod deltager børnefamilier og personer over 64 år kun sjældent i konkurrencer på det sociale medie.
Facebook har dog også en anden og mere indirekte effekt, idet 9 procent af de adspurgte svarer, at de har fået kendskab til nye webshops eller produkter via dine venners anbefalinger på Facebook.
Ven-til-ven-metoden på Facebook hitter især hos børnefamilierne (25-50 år) med en andel på 14 procent, mens personer på 64 år og op med en andel på 4 procent benytter sig mindst af metoden.
Klassiske reklamer har lille effekt
Generelt om e-handlen konkluderer undersøgelsen, at 48 procent af alle handlerne havde en værdi på under 500 kr. i 2. kvartal af 2012 mod 55 procent i samme periode forrige år.
44 procent af de kunder, som senest e-handlede i en butik, de ikke havde prøvet før, fandt frem til denne gennem søgemaskiner som eksempelvis Google, mens 14 procent fik butikken anbefalet af familie, venner eller kollegaer. Kun 4 procent angav reklamer i en avis, på tv eller i radio som en årsag til, at de handlede i den pågældende butik
Endelig skal det med, at de danske butikkers andel af e-handlen synes at være faldet en smule fra 76 procent i 2. kvartal af 2011 til 72 procent i samme periode i år. 14 procent af de udenlandske handler er lagt i England, Sverige eller Tyskland, mens USA blot tegner sig for 2 procent.
Læs Food Supplys Facebook-tema:
Derfor ”liker” brugerne dig
Sådan gør Arla og Rynkeby
De inaktive fødevarevirksomheder
Facebook-tema: Tænk anderledes og få opmærksomhed
Verdens mest populære fødevarebrands
Derfor ”liker” brugerne dig
Sådan gør Arla og Rynkeby
De inaktive fødevarevirksomheder
Facebook-tema: Tænk anderledes og få opmærksomhed
Verdens mest populære fødevarebrands
Læs hele undersøgelsen fra FDIH her.