Carlsberg får hård kritik for slingrekurs
Efter at Carlsberg for et års tid siden lod forstå, at koncernen ville sælge sine milliardstore aktiviteter i Rusland, har der været tale om én lang zigzagkurs, som har givet forbrugerne det forkerte indtryk, at det er slut med danske øl i Rusland.
Det konstaterer en række eksperter og iagttagere i Berlingske, hvor de tilsammen retter en hård kritik mod Carlsbergs russiske ageren. Mediet påpeger, at det ikke er slut, idet planen er, at russerne også i fremtiden skal kunne købe danske mærker som Tuborg og Somersby.
Carlsbergs beslutning sidste år om helt at stoppe produktionen af Carlsberg-øl i Rusland er effektueret - men det blev ikke meldt tydeligt ud, at produktionen og salget af andre mærker fortsatte ufortrødent på Carlsbergs russiske bryggerier, nævner Berlingske.
- Det er en måde at signalere sin gode vilje på ved at trække ét mærke tilbage. Det er en meget typisk strategi. Det er ligesom at sige, at man er bæredygtig, fordi man har ét bæredygtigt produkt, mens de 10 andre ikke er økologiske, siger Jacob Dahl Rendtorff, professor i virksomhedsetik ved RUC, til mediet.
Omvendt mener Carlsberg, at koncernen har været transparent om, hvilke øl man ville stoppe produktionen af:
- I vores fondsbørsmeddelelse fra 9. marts er vi meget eksplicitte om, at det er vores flagskibs-brand – Carlsberg – som vi stopper med at producere og sælge i Rusland. Vi gør præcis, som vi har sagt hele vejen igennem, skriver Carlsbergs kommunikationsdirektør, Tanja Frederiksen, i et svar.