23948sdkhjf

Sundhedsmærkning får blandet modtagelse

Arla og Kellogg’s hører blandt de virksomheder, der overvejer brugen af sundhedsmærkninger, mens Coca-Cola afviser og Forbrugerrådet forholder sig kritiske.
Flere fødevareproducenter erklærer sig positive over for at anmærke fødevarer, når det fra 14. december bliver lovligt på det danske marked.

- Lige nu kigger vi på, hvordan vi kan fremhæve nogle af de gode egenskaber, der er i mejeriprodukter. Derudover har vi nogle produkter - f.eks. en mælk med D-vitamin - hvor det kunne give mening af anprise, siger Theis Brøgger, pressechef i Arla, til Jyllands-Posten.

Også Kellogg’s har planer om at mærke produkter, der har et højt indhold af hvedeklidfiber, mens eksempelvis Coca-Cola afviser at ”prøve grænser af med sundhedsanprisninger”.

Mødt med skepsis
Beslutningen om de ny sundhedsmærkninger er truffet af EU-kommissionen, som har udformet en liste med 222 tilladte anprisninger.

EU-kommissionens beslutning er allerede blevet mødt med skepsis fra både regeringen og Forbrugerrådet.

- Overordnet er vi skeptiske over for brugen af anprisninger, fordi de sætter fokus på enkelte stoffer i produkterne frem for det samlede billede. Langt de fleste af de anprisninger, som nu tillades, vedrører stoffer, som vi får rigeligt af gennem den daglige kost, siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.

Fakta: Sundhedsmærkninger
EU-kommissionens liste over de 222 tilladte anprisninger indeholder flere kendte næringsstoffer som eksempelvis calcium, protein og selen.
Men også aktiveret kul (som bidrager til at reducere overdreven tarmluft efter et måltid) og thiamin (der bidrager til en normal hjertefunktion) kan nu anprises på fødevarerne sammen med eksempelvis vand, der både bidrager til at ”vedligeholde normale fysiske og kognitive funktioner” samt ”vedligeholder en normal regulering af kropstemperaturen”.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109