23948sdkhjf

Fødevareindustrien sender miljøpåvirkninger på nytårskur

I dag starter Enterprise Europe Network i regi af EU-projektet ECOFood STM et masterclassforløb for 11 danske virksomheder, hvor formålet er at blive klar til ISO 14001 certificering, som er standarden for miljøledelse.
De danske fødevarevirksomheder har i de seneste år oplevet et voksende krav fra især udenlandske kunder vedrørende miljøcertificering. For at hjælpe virksomhederne med at imødekomme dette har det EU-finansierede projekt ECOFood STM, hvis omdrejningspunkt er forbedring af miljøledelsen i små og mellemstore fødevarevirksomheder, arrangeret dette masterclassforløb i samarbejde med European House of Quality A/S.

- Vi vil gerne kunne følge med i, hvad der sker inden for miljøcertificering, da vi oplever stor efterspørgsel fra vores kunder omkring det. Vi har derfor valgt at deltage i dette masterclassforløb, da vi føler, det kan medvirke til, at vi kan yde en merværdi overfor vores nuværende og fremtidige kunder. Der er ingen tvivl om, at fokus på miljø og miljøledelse er en stigende tendens, fortæller Kinnie Breckling, kvalitetschef hos ABL Food A/S, som er en af de deltagende virksomheder.

Forløbet henvender sig til små og mellemstore fødevarevirksomheder samt metalvirksomheder, som producerer maskiner eller komponenter, der er i berøring med fødevarer. Der vil primært blive fokuseret på ISO 14001, men da det er vigtigt at tage udgangspunkt i de enkelte virksomheders specifikke behov, kan forløbet også tilpasses individuelt, hvis virksomhederne skulle have interesse i yderligere standarder, såsom ISO 9001, ISO 22000, OHSAS 18001.

Pas på miljøet og øg eksporten
Målet med disse masterclasses er at forbedre miljøledelsen hos de deltagende virksomheder og derigennem øge deres muligheder for eksport - og i sidste ende have en positiv effekt på bundlinjen.

- Det er virkelig et kærkomment tiltag. Jeg har personligt i årevis arbejdet for en eller anden form for tilskud eller anden hjælp til små og mellemstore virksomheder i Danmark i forbindelse med certificering. Hvis man vil eksportere, er det et krav fra størstedelen af de udenlandske kunder – de tager simpelthen ikke virksomheder uden certificering seriøst. Vi er derfor sikre på, at denne mulighed nu vil hjælpe os med at åbne op for nogle eksportmarkeder, som tidligere ikke har været en mulighed, siger Lars Frederiksen, der er direktør i Woodshade Organics, som også deltager i forløbet. Udover Woodshade Organics og ABL Food deltager også Easyfood, Keofitt, Fanø Laks, Jens Møller Products, Procudan, Stjernholm, Juice4you, Elite Food og CM Food i masterclassforløbet.

I og med, at projektet er medfinansieret af Europa-Kommissionen, har ECOFood STM haft mulighed for at tilbyde masterclassforløbet til en meget fordelagtig pris, hvilket er vigtigt, da der ofte kan være omkostninger forbundet med en certificering, som afholder de små og mellemstore virksomheder fra at give sig i kast med det. Undervisningen inkluderer fire workshops samt e-learning og tager udgangspunkt i hver enkel virksomheds tal og behov for at sikre et optimalt udbytte for alle deltagende virksomheder.

Erfaren samarbejdspartner
ECOFood STM har hyret Anette Svenningsen fra European House of Quality A/S til at køre masterclassforløbet. European House of Quality A/S har erfaring inden for en lang række certificeringer og er derfor en stærk partner, og det giver mulighed for at tilpasse forløbet efter de forskellige virksomheders ønsker og udfordringer. Derudover har de, om nogen, styr på, hvilke fordele øget miljøledelse kan give.

- Mange virksomheder oplever, at medarbejderne får et generelt kompetenceløft, da de bliver bedre til en række ting - blandt andet til at tilrettelægge arbejdet, så det kan udføres med mindst mulig risiko for både medarbejder såvel som den omkringliggende natur og med mindst muligt affald til følge. Desuden melder mange virksomheder tilbage, at de oplever, at den synliggørelse af de miljøpåvirkninger, som virksomhedens processer medfører, er med til at inspirere medarbejderne til at komme med yderligere forbedringsforslag. Sidst, men ikke mindst, oplever mange virksomheder også, at de har mulighed for at trænge ind på markeder, som de hidtil ikke har kunnet trænge igennem på grundet manglende certificeringer, fortæller Anette Svenningsen, miljøkonsulent fra European House of Quality A/S.

ECOFood STM er en særlig indsats under Enterprise Europe Network, der er verdens største b2b-netværk, etableret og medfinansieret af Europa-Kommissionen med fokus på at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at identificere potentielle internationale samarbejdspartnere, uden beregning. Agro Business Park er koordinator for den danske del af Enterprise Europe Network samt for Future Food Innovation, der også har bidraget til rekruttering af virksomheder til masterclassforløbet.

Kilde: Agro Business Park

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089