23948sdkhjf

En million til Food Festival

Onsdag vedtog Regionsrådet i Region Midtjylland at støtte Food Festival i Aarhus, i håb om at udvikle den internationalt.
Med ønsket om et internationalt gennembrud støtter Region Midtjylland Food Festival 2013 i Aarhus med 1 mio. kr. Det vedtog Regionsrådet onsdag. Støtten betinges dog af, at festivalen i endnu højere grad end i fjor vægter at brande regionen som internationalt innovationsmiljø for klog hverdagsmad.

Med 200 deltagende virksomheder og 27.000 gæster blev den første udgave af Food Festival, der blev afviklet i september i fjor i Aarhus, betegnet som en succes.

Festivalen skal justeres
Festivalen skulle sætte fokus på regionen og Danmark som foregangsland på fødevareområdet og bidrage til at skabe netværk og udviklingsinitiativer blandt de deltagende producenter, forarbejdningsvirksomheder, underleverandører og andre. Det lykkedes så godt, at Regionsrådet for Region Midtjylland nu har besluttet at støtte en gentagelse af arrangementet i 2013.

- Der lå et imponerende arbejde bag sidste års Food Festival, og resultaterne var langt over, hvad vi havde forventet. Men evalueringerne viser også, hvordan festivalen kan justeres, så det erhvervsmæssige og innovationsmæssige udbytte bliver højere for deltagerne. Det er det udviklingsarbejde, vi gerne vil støtte, siger regionsrådsformand Bent Hansen.

Spot på innovation
Mere konkret har regionsrådspolitikerne betinget sig, at der i forbindelse med Food Festival 2013 sættes spot på præsentation af nye produkter eller innovation hos de regionale fødevarevirksomheder - eksempelvis i form af cases fra den regionale fødevaresatsning Klog hverdagsmad.

Regionsrådet ser også gerne, at festivalen i endnu højere grad bruges som udviklingslaboratorium for fødevareerhvervet, fx i form af workshops, netværksaktiviteter og dialog med kunder og andre aktører.

En international profil
Endelig skal festivalen gøre mere ud af at markere en international profil, herunder være opmærksom på at inddrage både virksomheder og innovationsmiljøer udefra – ikke mindst fra vores nordiske nabolande.

Det er desuden planen, på baggrund af en evaluering af sidste års festival, at forbedre kommunikationsmulighederne mellem aktørerne, eksempelvis ved at udgive en aktørliste eller et aktørblad før festivalen eller organisere branchesammenkomster før og efter festivalen. På den måde får de bedre chancer for at få nye kontakter og vedligeholde dem.

Den kommende Food Festival skal holdes den 6.-8. september 2013 med et budget på 7,2 mio. kr. Ud over den ene million fra Region Midtjylland vil pengene bl.a. komme fra staten, som støtter med 2 mio. kr., samt private virksomheder og fonde, der skal bidrage med 3 mio. kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063