Carlsberg går efter 10 milliarder
Det blev Asien, der trak den største vækst for Carlsberg Gruppen i 2012.
- Gruppen leverede gode resultater i 2012 på trods af et vanskeligt vesteuropæisk ølmarked. I Rusland bærer de kommercielle og organisatoriske ændringer frugt, og i Asien har vi igen leveret imponerende vækst og styrket vores markedspositioner, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i en kommentar til resultatet.
Kurs mod 10 mia. kr.
I 2013 forventer Carlsberg Gruppen et resultat af primær drift på ca. 10 mia. kr., da man i perioden har ekstraomkostninger på 300-400 mio. kr. til projekter inden for supply chain-integrations- og business standardisation. Desuden tager forventningerne højde for udsving i rubelkursen og estimatet forudsætter således en RUB/EUR-kurs på 42. Derudover ventes en midt-encifret procentvis stigning i justeret nettoresultat.
- Vi vil i 2013 fortsat have skarpt fokus på vores kommercielle agenda i alle tre regioner, investere i vores mærker og sikre, at vores salgs- og marketingkompetencer er best-in-class, lyder udmeldingen fra Carlsberg-direktøren.
Stor volumenvækst i Asien
Jørgen Buhl Rasmussen uddyber, at Carlsberg Gruppen i 2013 vil søge at udnytte de attraktive vækstmuligheder, der findes i Asien i øjeblikket. I det netop afsluttede regnskabsår forbedrede bryggerigiganten sine markedsandele i Asien med særlig stor volumenvækst i Indien, Cambodja, Vietnam, Laos, Nepal og Malaysia. Inklusiv opkøb steg volumen her med i alt 19 procent.
I modsætning hertil faldt Gruppens ølvolumen i Østeuropa med 6 procent, som følge af lagerbevægelser i Rusland og suspenderet produktion i Usbekistan.