23948sdkhjf

Kjeldsens Kina-succes truet af kopister

Den danske småkageproducent har stor succes i Kina og sælger årligt 1,5 mia. småkager. Men kinesiske kopist-konkurrenter står på spring for at tage markedsandele.
Kjeldsens er pt. tilstede i 35 af Kinas største byer og i løbet af de sidste tre år har den danske småkageproducent fordoblet sin omsætning af småkager. I tiden omkring det kinesiske nytår er højsæson, her afsætter kagekoncernen omkring 75 pct. af sin omsætning. Men denne position er nu truet, skriver Børsen.

Mere offensivt til værks
- Inden for de sidste par år har vi besluttet os for at gå mere offensivt frem på markedet, og derfor har vi ofret et trecifret millionbeløb på markedsføring på alle platforme. Det er simpelthen nødvendigt, hvis vi skal holde konkurrenterne fra livet, forklarer Erik Høj, salgs- og marketingsdirektør i Kelsen Group, til Børsen.

Han uddyber, at det især det indonesiske mærke Danisa, der forsøger at erobre markedsandele fra Kjeldsens. Danisa har både kongekrone, dannebrog og rigtige danske småkager på deres småkagedåser og der er derfor god grund til at tro, det er et dansk produkt. Men kagerne bliver lavet i Indonesien.

Lusket markedsføring
Og der er store muskler i ryggen på Danisa, som er ejet af en stor indonesisk fødevarekoncern ved navn Mayora. Koncernen har eksempelvis registreret et firma i Danmark ved navn Danish Speciality Food ApS, Copenhagen, Denmark og henfører i deres markedsføring til, at produkterne i dåsen er importeret herfra.

Trods den skærpede konkurrence ser årets nytårssalg for Kjeldsens ud til at være gået over al forventning, og målet om en vækst på 30 pct. bliver med stor sandsynlighed opfyldt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094