Jakobsens kæmper for status i Kina
Den vestjyske honningproducent satser i høj grad på at ramme den voksende middelklasse i Kina, hvor Jakobsens er til stede i 80 eksklusive butikker.
Ifølge Helle Reinevald, der er administrerende direktør for den vestjyske honningproducent Jakobsens A/S, handler det om at få flere vigtige faktorer til at spille sammen.
- Det kinesiske marked er bestemt ikke lettere at operere på end andre markeder. Konkurrencen er enormt hård, og de kinesiske forbrugere bliver bombarderet med input fra udenlandske virksomheder. Vi vil gerne have, at vores produkt bliver et statussymbol, som forbrugerne gerne vil associeres med. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det kræver hårdt arbejde og bliver et langt, sejt træk, siger hun til Food Supply.
Home shopping er et hit
Jakobsens A/S har blandt andet allieret sig med en lokal distributør, som både har forhandlernetværket på plads og et godt kendskab til markedet. Det har blandt andet bevirket, at Jakobsens i år satsede på at sælge honning gennem de hos kineserne så populære gavekasser i forbindelse med det kinesiske nytår. Aulum-virksomheden har også uddelt eksklusive indkøbsnet sammen med honningprodukterne, ligesom man ikke lægger skjul på, at honningen kommer fra Europa og i særdeleshed Danmark.
- Vi har rettet etiketterne til, så der står ”High Quality European Honey” derpå. Europæiske fødevarer i almindelighed og skandinaviske fødevarer i særdeleshed har rygte for høj kvalitet og fødevaresikkerhed i Kina, siger Helle Reinevald, som i dag kan se sine produkter på hylderne i 80 kinesiske highend-butikker.
Men faktisk er det en helt anden salgskanal, Jakobsens især satser på, når det handler om at ramme det kinesiske middelklassesegment.
- Det er ikke i butikkerne, vi sælger mest. I takt med at middeklassen bliver større og mere velhavende, er der stadig flere kvinder, der er hjemmegående. Det betyder, at home shopping er en stor ting i Kina, så vi har fået lavet en video, der viser alt fra historien om H. C. Andersen til dansk natur og klip fra vores produktion, fortæller Helle Reinevald.
Hun lægger ikke skjul på, at Jakobsens med tiden gerne vil på hylderne i de store supermarkeder, hvilket vil sige op mod 2.500 butikker.
- Men så skal vi betale en ret stor sum i hyldepenge. Så vi går efter at slå vores eget navn fast, så vi har noget at byde ind med. Udvalget i Kina er så stort, at det ikke er nok i sig selv at stå på hylderne. Honning er et kendt produkt i Kina, hvor man blandt andet drikker det meget om vinteren iblandet lunken vand som en slags flydende vitaminpille.
Beholder produktionen i Danmark
Så vidt salget af honning i Kina. Et andet spørgsmål er, hvordan en vestjysk virksomhed med 20 ansatte overhovedet kan forsyne et enormt marked som det kinesiske.
- I princippet er der ikke noget loft for, hvor meget vi kan producere. Vi skal fortsat investere i udvidelse af produktionen i samme takt, som vi har gjort indtil nu, og så er det desuden et spørgsmål om at udvide produktionstiden. Vi skal vækste i et sundt tempo, hvor det samtidig er muligt at bevare kontrollen, pointerer Helle Reinevald.
Netop kontrollen er også en af grundene til, at Jakobsens ikke har planer om at udflytte produktionen til udlandet. En anden grund er, at det simpelthen ikke kan betale sig, fordi lønandelen efterhånden er nedbragt i en grad, så det rent økonomisk ikke kan betale sig at flytte fra Danmark.
- Vi befinder os jo i en industri, hvor robotter og lignende kan være medvirkende til at holde lønandelen nede. Og når det gælder transporten fra Danmark til Kina, så er der i dag så mange tomme containere, at det næsten ikke koster mere, end det gør at sende varer fra Aulum til Bornholm, siger Helle Reinevald og tilføjer, at en normal holdbarhed på 18 måneder ligeledes gør det lettere for Jakobsens at sende honning verden rundt.
Og det har Jakobsens store planer om. Faktisk har virksomheden opsat som mål at fordoble eksporten fra sommeren 2013 og fem år frem. Foruden Kina skal væksten på eksportmarkederne især trækkes af lande som Norge og USA, hvor Jakobsens i øjeblikket er ved at forberede et salgsfremstød.
Fakta: Den voksende middelklasse i Kina
• Det anslås, at den kinesiske middelklasse vil vokse fra 300 til 700 millioner mennesker frem mod 2020.
• Den gennemsnitlige kinesiske husstand har firedoblet indkomsterne i perioden fra 2002 til 2011.
• I samme periode er den kinesiske økonomi vokset fra at være nummer seks til at være den næst største i verden, mens Kinas bruttonationalprodukt næsten er seksdoblet.
At Kinas middelklasse er voksende i både antal og velstand er ikke gået den omkringliggende verdens opmærksomhed forbi. Konkurrencen er benhård inden for de fleste varegrupper, og derfor handler det om at gøre sit forarbejde ordentligt, så man kan komme ind på markedet med det rette image.
- I løbet af de næste fem år vil kineserne blive overdynget med stribevis af luksusvarer, der vil være specifikt målrettet den kinesiske smag og stil. Derfor er det ikke længere nok bare at sende dit mest eksklusive produkt på gaden i Kina uden først at tænke på, hvordan du brander det på markedet, siger Rupert Hoogewerf, der er ekspert i kinesiske luksusforbrugere og grundlægger af Hurun Report, som årligt offentliggør en liste over de rigeste kinesere, ifølge Udenrigsministeriets handelsafdeling indenfor Furniture, Design and Retail (FDR).
Kilder: China Daily, Pejgruppen og Mandag Morgen.
• Det anslås, at den kinesiske middelklasse vil vokse fra 300 til 700 millioner mennesker frem mod 2020.
• Den gennemsnitlige kinesiske husstand har firedoblet indkomsterne i perioden fra 2002 til 2011.
• I samme periode er den kinesiske økonomi vokset fra at være nummer seks til at være den næst største i verden, mens Kinas bruttonationalprodukt næsten er seksdoblet.
At Kinas middelklasse er voksende i både antal og velstand er ikke gået den omkringliggende verdens opmærksomhed forbi. Konkurrencen er benhård inden for de fleste varegrupper, og derfor handler det om at gøre sit forarbejde ordentligt, så man kan komme ind på markedet med det rette image.
- I løbet af de næste fem år vil kineserne blive overdynget med stribevis af luksusvarer, der vil være specifikt målrettet den kinesiske smag og stil. Derfor er det ikke længere nok bare at sende dit mest eksklusive produkt på gaden i Kina uden først at tænke på, hvordan du brander det på markedet, siger Rupert Hoogewerf, der er ekspert i kinesiske luksusforbrugere og grundlægger af Hurun Report, som årligt offentliggør en liste over de rigeste kinesere, ifølge Udenrigsministeriets handelsafdeling indenfor Furniture, Design and Retail (FDR).
Kilder: China Daily, Pejgruppen og Mandag Morgen.