Tomex: Succes med alle aktiviteter
Den nordjyske fødevaregrossist håber at kunne slå indtjeningsrekorden fra 2008 i det det indeværende regnskabsår, som markerer virksomhedens 25 års jubilæum.
Med en omsætning på 1.056 mio. kr. i det seneste regnskabsår overgik virksomheden netop sin bedste toplinje fra før-kriseåret 2008, mens bundlinjen også vokser i en grad, så grundlægger og direktør Tom Andersen gør sig forhåbninger om at overgå det fem år gamle rekordresultat på 24,3 mio. kr. før skat.
Blev for forsigtige
Dengang kunne Tomex fejre virksomhedens 20 års jubilæum siden opstarten som enkeltmandsfirma i 1988, så i år er der altså tale om et sølvbryllup for Tom Andersen og Tomex, som med tiden er vokset til en global virksomhed med 86 ansatte fordelt over hele verden.
- Vi tjente flere penge i det seneste regnskabsår, fordi alle de aktiviteter, vi beskæftiger os med, er lykkedes. Det handler blandt andet om vores forretning i Serbien, vores selvstændige datterselskab i Sverige og vores detailsatsning i Tomex Retail, siger Tom Andersen, som søsatte størstedelen af de i dag så indbringende projekter under krisens opstart.
Sammen med den øvrige ledelse besluttede Tom Andersen for fem år siden at tage krisen ved hornene, men alligevel ærgrer det ham, at Tomex ikke turde satse endnu mere, da markedet lå underdrejet.
- Vi blev måske også selv lidt påvirkede af krisesnakken alligevel. Men pludselig var debitorforsikringerne ikke længere så høje. Kunder, som vi før kunne få forsikret for 1 mio. kr., ville forsikringsselskaberne kun forsikre for 250.000 kr. Det gjorde det svært. Vi blev lidt forsigtige, erkender Tom Andersen i dag.
Det virker alligevel ganske overdrevet at tale om krise hos Tomex, som i løbet af tre regnskabsår fra 2009 til 2011 omsatte for over 900 mio. kr. i gennemsnit med et positivt resultat til følge i samtlige år.
Medarbejderne betyder alt
Tom Andersen er ikke sen til at give æren videre til firmaets ansatte, som i dag fordeler sig med 38 personer på hovedkontoret i Aalborg, mens de resterende 48 befinder sig på lokale salgskontorer i Sverige, Polen, Makedonien, Kina, Filippinerne, Ungarn, Argentina, USA, Serbien og Colombia, Den Dominikanske Republik og Vietnam, der er kommet til som de tre nyeste skud på stammen i løbet af det seneste år.
- Vi har ind til i dag kun vækstet organisk takket være medarbejdernes evner og kreativitet. Sagt med andre ord så afhænger væksten af personaleressourcerne, så derfor er vi altid åbne, når folk kommer til os med en særlig ekspertise eller viden om et marked eller et produkt, lyder det fra Tom Andersen i det, der næsten lyder som et åbent jobopslag.
Han understreger dog, at de positive ord ikke bare handler om at stryge personalet med hårene eller tiltrække nye superkandidater til en åben stilling.
- Det, vi lever af, er at give vores kunder en service. Vi kender markederne, og vi kan fortælle dem, hvornår de skal købe, og hvornår de skal lade være, forklarer Tom Andersen og tilføjer, at det også strækker sig til den økonomiske tillid mellem Tomex og samarbejdspartnerne.
- På samme måde som banken har tillid til os, så har vi særlig tillid til nogle udvalgte kunder. En kunde kan have bundet sine penge op i forskellige ting, så det for en stund kniber med likviditeten. I sådan et tilfælde er det vigtigere for os at vide, at vi får pengene, end hvornår vi lige får dem.