23948sdkhjf

Asiater tager patent på Europa

Virksomheder fra Japan, Kina og Sydkorea tegner sig for et støt stigende antal europæiske patenter. Virksomheder skal bruge deres patenter strategisk, siger flere eksperter.
At Europa på ingen måde har eneret på den videntunge industri i den nye globale verdensorden, bliver understreget af nye tal fra den europæiske patentorganisation, EPO.

Stigning på 50 procent
Mens antallet af patentansøgninger fra europæiske og amerikanske virksomheder ligger stort set konstant i perioden 2008–2012, er antallet af ansøgninger fra kinesiske, japanske og sydkoreanske virksomheder steget med 50 procent.

Koreanske Samsung har overhalet tyske Siemens og var i 2012 den koncern, der søgte om flest europæiske patenter. Sammen med tyske BASF og amerikanske General Electric ligger koreanske LG også i top fem.

Må ikke blive en sovepude
Chefkonsulent Lars Holm Nielsen, DI, ser tallene som en påmindelse om, at den europæiske patentreform ikke må blive en sovepude.

- Med patentreformen håber vi på klare forbedringer i forhold til at få og håndhæve patenter i stort set hele EU. Men den fordel vil altså også gælde for de amerikanske og asiatiske virksomheder, siger han.

Sæt patentet i spil
- På en måde er statistikken fra EPO mere en konsekvens end et symptom, pointerer Lars Holm Nielsen. Patenter er et ofte anvendt benchmark for innovation, så i den forstand afspejler tallene blot den stigende betydning, de asiatiske økonomier og koncerner har for verdensøkonomien.

Lars Holm Nielsen opfordrer samtidig virksomheder til at tænke mere offensivt på patentområdet.

- Patentet er grundlæggende en beskyttelse af virksomhedens produkt, men det kan også bruges offensivt. Via licensaftaler kan virksomhederne opbygge alliancer og på den måde få adgang til nye markeder. Så man skal se sit patent som et aktiv, der skal sættes i spil, som kan bruges, eksempelvis hvis man vil ind på det kinesiske marked, siger han.

Følg konkurrenterne
Synspunktet bliver bakket op af Ulla Klinge, der er partner og European Patent Attorney i patentbureauet Inspicos.

- Hvis man skal bruge sine patenter strategisk, er det vigtigt, at man også ser det som en handelsvare. Det gør de største koncerner allerede, men der er stadig en del virksomheder, hvor man enten ikke får taget patentet eller ikke bruger det aktivt. I takt med at en række mellemstore virksomheder arbejder langt mere globalt end tidligere, er det et område, som er vigtigt, siger hun.

Behov for systematisk overvågning
Ofte vil der være behov for en systematisk overvågning af andre aktører på samme forskningsfelt, mener Ulla Klinge.

- Når en konkurrent tager et patent, kan det være anledning til at ændre sin egen strategi. Det kan være, man skal gå i andre retninger eller måske forsøge at få samarbejde via en licensaftale. Det vigtigste er, man aktivt tager stilling, siger hun.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.233