Plantedrikproducent kunne ikke følge med prisstigningerne
Trods en voldsom vækst i volumen tjente Grønvang Food i Vejen ikke tilsvarende ekstra penge sidste år.
Ifølge det netop offentliggjorte 2022-regnskab blev resultatet 10,2 millioner kroner, hvilket er en stigning på cirka 600.000 kroner i forhold til året før.
Den forholdsvis beskedne vækst på bundlinjen skal ses i lyset af, at der ifølge direktør Christian Munk var en vækst på over 30 procent i plantedrikfabrikkens volumen.
- Der var så stor en vækst på den fabrik, at vi simpelthen ikke kunne være på forkant med at få råvareprisernes stigning priset ind i vores produkter, fortæller han.
Grønvang Food oplyser ikke sin omsætning, men af regnskabet fremgår det, at bruttofortjenesten steg fra 47,7 til 57,1 millioner kroner.
Virksomheden, der er ejet af margarineproducenten Dragsbæk, er ikke mindst producent af plantedrikke til Naturli' Foods, men producerer også til andre kunder.
Naturli’ har hovedkontor med salg og marketing i samme bygning, hvor de plantebaserede drikke bliver produceret.
Indtil sidste år blev der også lavet margarine på fabrikken, men nu handler det udelukkende om plantedrikke, med havredrik som den absolut største kategori.
Fabrikken har fem produktionslinjer, hver med kapacitet til at fremstille 7.000 liter i timen.