Detailhandelen presser priserne
Ifølge Dansk Erhverv skyldes de lavere fødevarepriser især, at handlen er blevet mere international og konkurrencen i detailhandlen hårdere.
Importen af varer fra udenlandske producenter har ført til, at detailhandlens sortiment er blevet kraftigt udvidet. De danske detailhandlere afsøger det globale marked for at finde de billigste og bedste varer. Og det kommer forbrugerne til gode, fordi den danske detailhandel er kendetegnet ved hård konkurrence.
Udenlandske varer er billigere
Beregninger fra Dansk Erhverv viser, hvor stor denne effekt har været. Hvis prisudviklingen på danske varer sammenholdes med prisudviklingen på uden-landske varer, er det tydeligt, at de udenlandske varer er steget mindre i pris end de danske. Hvis alle varer i detailhandlen havde været danske, ville de altså være steget mere i pris, og forbrugerne ville i dag have fået mindre for pengene.
Med andre ord har adgangen til udenlandske varer derfor sparet danske husstande penge. Hvis denne forskel opfattes som det, danske forbrugere har sparet på grund af internationaliseringen, giver det i alt 18 milliarder kroner i 2012.
- Selvom det danske marked er ubetydeligt i en global sammenhæng, så er tre af verdens største dagligvarevirksomheder til stede på det danske marked. Det er med til at øge konkurrence- og indkøbskraften og sikre en høj grad af internationalisering, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.
Kilde: Dansk Erhverv