23948sdkhjf

Beskeden salgsfremgang for Carlsberg i tredje kvartal

En handelsopdatering fra Carlsberg viser, at koncernen omsatte for 20,5 milliarder kroner i tredje kvartal

Selv om Carlsberg solgte færre mængder af øl og sodavand i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, så lykkedes det alligevel at hæve omsætningen en smule.

En handelsopdatering fra bryggerigiganten viser, at Carlsbergs omsætning voksede med 0,9 procent til 20,5 milliarder kroner.

De asiatiske markeder har ikke kunnet leve op til sidste års salg, og i Vesteuropa har omsætningen næsten stået stille. Til gengæld er der pæn vækst i Indien.

- Det har været et svært kvartal, som blev påvirket af et udfordrende forbrugermiljø og af vejret.

- Ikke desto mindre har vi leveret vækst i både mængder og omsætning i størstedelen af vores markeder, selv om lavere mængder i Kina, Frankrig og Storbritannien påvirkede det samlede resultat, siger administrerende direktør Jacob Aarup Andersen.

Han glæder sig til gengæld over, at selskabet har kunnet løfte omsætningen i en række kategorier, som Carlsberg selv har udpeget som strategisk vigtige.

Det drejer sig blandt andet om alkoholfrie øl, sodavand og øvrige alkoholiske drikke som cider og færdigblandede drinks.

I august indgik Carlsberg en købsaftale om det britiske selskab Britvic, der har specialiseret sig i ikke-alkoholiske drikkevarer, herunder sodavand og juice.

Selskabet har også licens til at markedsføre blandt andet Pepsis produkter i Storbritannien.

Handlen, der har et omfang på godt og vel 36 milliarder kroner, når man medregner Britvics eksisterende gæld, forventes at blive gennemført i første kvartal næste år.

Det vil være Carlsbergs største opkøb siden købet af Scottish & Newcastle i 2008.

Carlsberg sender i modsætning til de fleste andre C25-selskaber ikke regnskaber ud hvert kvartal.

I første og tredje kvartal deler selskabet blot handelstal med investorerne.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047