23948sdkhjf

Orklas madspild halveret to år hurtigere end håbet

Fødevarekæmpen Orkla har halveret sit madspild i Danmark en hel del hurtigere end håbet.

I 2017 satte Orkla Danmark sig som mål, at spildet skulle være halveret i 2025, men målet er allerede nået her i 2023, oplyser Orkla Danmarks bæredygtighedschef, Trine Rubæk.

- Vores madspild har altid udgjort under én procent af vores producerede volumen. Trods den meget lille andel vil vi gøre noget for at minimere madspildet for til sidst helt at undgå spild -  derfor satte vi et mål om at halvere det tilbage i 2017. For uden målsætninger og fokus i organisationen flytter vi os ikke, konstaterer bæredygtighedschefen.

- For den del af forretningen, vi havde, da målet blev sat i 2017, har vi reduceret med 55 procent. Orkla Danmark er blevet større siden, så for vores nu samlede Orkla Danmark-forretning har vi reduceret med 40 procent siden 2017, og vi arbejder fortsat mod at reducere yderligere, tilføjer hun.

Vejen til stort set at have udraderet madspild er gået gennem et stadigt mere forfinet system med overvågning, optimering og databehanding.

Fire vigtige tiltag

Ifølge Trine Rubæk er de fire vigtigste tiltage indtil videre:

. Et nyt planlægningsværktøj, der hjælper med estimering af den fremtidige efterspørgsel ud fra mange forskellige data-inputs

- En stærk S&OP-proces (Sales & Operation Planning), der sikrer, at de rigtige mennesker og dele af organisationen hele tiden er afstemte angående produktionsbehovet

- En ugentlig datovareliste, der aktivt håndteres af salgsafdelingen for at minimere og undgå datovarer.

- Samarbejde med eksterne madspildsaktører som Too Good To Go, Motatos, Wefood og Fødevarebanken. Disse anvendes, når Orkla ikke kan komme af med produkterne via sine almindelige salgskanaler.

Fire uger = Fødevarebanken

Trods den detaljerede overvågning kan det ikke helt undgås, at nogle varer kommer så tilpas tæt på udløbsdatoen, at kunderne ude i detailhandlen helst vil være fri for dem. 

- Detailhandlen vil gerne have mindst 75 procent af holdbarhedstiden tilbage, når de får produkterne. Mange af vores varer, eksempelvis ketchup, dressing og Havrefras, kan jo holde sig i rigtig lang tid, men vi kan godt have svært ved at afsætte dem, hvis der kun er seks måneder tilbage på holdbarheden. 

- Så er det, at Motato, Wefood og Too Good To Go kommer ind i billedet og køber til en nedsat pris. Og alt, hvad vi ikke er kommet af med, når der er fire ugers holdbarhed tilbage, forærer vi til Fødevarebanken, fortæller Trine Rubæk.

Lykkepakker

Samarbejdet med madspildsappen har nogle få måneder på bagen, idet Orkla Danmark er en af godt 50 producenter, der leverer indhold til Too Good To Gos såkaldte lykkepakker. I princippet kan stort set alle Orklas produkter ende i lykkepakkerne, bortset fra de ganske få køle- og frostvarer, der er i Orkla-sortimentet, eksempelvis plantebaseret køderstatning fra Naturli'-brandet.

- Det er under 0,02 procent af vores produktion, vi afsætter til Too Good To Go, men vi er rigtig glade for at have fået dem med blandt mulighederne. Vi prøver at støtte de løsninger, der er, og Too Good To Go er sammen med eksempelvis Wefood og Motato med til at sætte fokus på madspild, påpeger Trine Rubæk.

- Vi fastholder fokus og arbejder videre med vores gode, interne tiltag og samarbejder med eksterne madspildsaktører. Vores interne bæredygtighedsmotto er ”bid for bid mod en mere bæredygtig hverdag”. Det gælder også vores arbejde med madspild. Vi sætter os et mål, vi sætter interne kræfter bag, finder forskellige løsninger og arbejder fokuseret på at kontinuerligt forbedre os, fastslår bæredygtighedschefen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078