23948sdkhjf

Alkoholfri øl fortsætter sin sejrsgang

Sidste år fandt hele 8,3 millioner liter alkoholfri øl vej til danskernes ganer fra bryggerierne i Bryggeriforeningen, og det er 11,5 procent mere end i 2022.

Dermed er salget af alkoholfri øl mere end firedoblet de seneste 10 år, viser en frisk opgørelse fra Bryggeriforeningen.

- Succesen for alkoholfri øl har primært to årsager. Dels er bryggerierne blevet bedre til at brygge alkoholfri øl, som er en nydelse at drikke. Dels rammer den alkoholfri øl perfekt ned en trend, hvor det gælder om at være sund uden at gå på kompromis med kvaliteten, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

I takt med alkoholfri øls popularitet bliver der flere forskellige øl at vælge imellem. I 2022 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 63 forskellige alkoholfri øl, mens antallet i 2023 steg til 68. De dækkede næsten hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over humleprægede typer som India Pale Ale til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.

Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme. I hvert fald bliver 87 procent af de alkoholfri øl købt i butikkerne, mens 13 procent serveres på barer og restaurationer, oplyser Bryggeriforenngen.

Om Bryggeriforeningen

Bryggeriforeningen er brancheorganisation og fælles talerør for bryggerier og tapperier i Danmark. Vi varetager og formidler medlemmernes interesser over for Folketinget, myndighederne, medierne og den øvrige offentlighed. Blandt andet når det gælder erhvervs-, miljø-, fødevare- og sundhedspolitik.

Del

Læs pressemeddelelsen på Via Ritzau

Du modtager denne pressemeddelelse fra Via Ritzau. Jeg ønsker ikke fremover at modtage pressemeddelelser fra denne afsender.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094