Coop vil udvikle grøn emballage
Coop har for tredje gang åbnet for idékonkurrencen Coop Grøn Idepris. Resultaterne af sidste års konkurrence kommer i butik de kommende måneder.
Derfor sætter Coop Grøn Idepris i år fokus på, hvordan mængden af emballage kan reduceres, genanvendes eller gøres grønnere i hjemmet, i supermarkedet eller i produktionsleddet. Signe D. Frese, programchef for miljø- og klima i Coop siger:
- Med de miljø- og ressource-udfordringer, som verden står overfor, ser vi i Coop et behov for, at vi går sammen med forbrugere og producenter om at løse udfordringerne omkring emballage. Vi skal i fællesskab finde løsninger på, hvordan vi kan reducere mængden af emballage, men også hvordan vi kan genanvende emballage, bruge den på nye måder eller måske endda finde nye former for emballage, der både kan få varerne til at holde sig bedre og udnytte mere bæredygtige materialer.
Undersøgelsen fra Coop Analyse viser også, at knap 30 procent af forbrugerne har lagt en vare tilbage på hylden, fordi de oplevede, at den var overemballeret. Særligt plastik, oplever forbrugerne, fylder meget i skraldespandene.
- Forbrugerne er den sidste aftager af emballagen på de varer, som vi sælger, og derfor er det vigtigt at tage dem med på råd og få deres ideer til, hvordan vi kan gøre emballagen grønnere, udtaler Signe D. Frese
”Skæve gulerødder” – en idé bliver til virkelighed
Temaet for Coop Grøn Idepris var i 2012 madspild, og det gav over 2.000 idéer fra de danske forbrugere.
Vinderidéen blev ”skæve gulerødder”. Her opfordrede Michael Lars Olsen fra Holbæk til, at gulerødder, der er lidt anderledes i form, størrelse eller farve, bliver solgt i butikkerne, frem for at gå til spilde i produktionsleddet. På den måde kan man reducere madspild ude hos landmanden.
De ”skæve gulerødder” lanceres i Kvickly i løbet af august måned og følges i efteråret op af flere andre produktlanceringer, der udspringer af Coop Grøn Idepris.
Fakta
2011: I 2011 var temaet for konkurrencen ”grønt forbrug”. Vinderen, Kathrine Iversen fra Esbjerg, kunne sidste efterår se sin idé virkeliggjort i butikker over hele landet. Produktet ”hakket kød med grøntsager” indeholder 20 procent grøntsager. Ved at bruge flere grøntsager og mindre kød nedsættes CO2-udledningen.
I løbet af efteråret 2013 lanceres også et andet produkt, der er resultatet af en af de bedste idéer fra 2011, nemlig en helt særlig cykeltaske, der er designet så den passer til den moderne forbruger og er let at have med på cyklen. Cykeltasken skal få flere til at tage cyklen, når de skal handle, frem for bilen, og derved nedsætte klimabelastningen.
2012: Temaet var i 2012 madspild. Michael Lars Olsen, der vandt forbrugerprisen, kan glæde sig til at se sin idé virkeliggjort i løbet af august i år. De skæve gulerødder er lige på trapperne og lander snart på hylderne i Kvicklys butikker. Salg af skæve gulerødder er med til at reducere spild på marken. Senere på efteråret vil en eller flere af de øvrige idéer fra konkurrencen i 2012 se dagens lys i Coops butikker.
2011: I 2011 var temaet for konkurrencen ”grønt forbrug”. Vinderen, Kathrine Iversen fra Esbjerg, kunne sidste efterår se sin idé virkeliggjort i butikker over hele landet. Produktet ”hakket kød med grøntsager” indeholder 20 procent grøntsager. Ved at bruge flere grøntsager og mindre kød nedsættes CO2-udledningen.
I løbet af efteråret 2013 lanceres også et andet produkt, der er resultatet af en af de bedste idéer fra 2011, nemlig en helt særlig cykeltaske, der er designet så den passer til den moderne forbruger og er let at have med på cyklen. Cykeltasken skal få flere til at tage cyklen, når de skal handle, frem for bilen, og derved nedsætte klimabelastningen.
2012: Temaet var i 2012 madspild. Michael Lars Olsen, der vandt forbrugerprisen, kan glæde sig til at se sin idé virkeliggjort i løbet af august i år. De skæve gulerødder er lige på trapperne og lander snart på hylderne i Kvicklys butikker. Salg af skæve gulerødder er med til at reducere spild på marken. Senere på efteråret vil en eller flere af de øvrige idéer fra konkurrencen i 2012 se dagens lys i Coops butikker.