Tendens: Flere gourmetvarer i indkøbsvognen
Dansk Supermarked og Coop melder om fremgang i salget på både discount og dyrere fødevarer.
- Discount har generelt fået fat i danskerne, men vi kan også klart mærke, at forbrugerne har behov for at forkæle sig selv. Om vi stjæler omsætning fra restaurationsbranchen, så folk vælger at købe luksusvarer i supermarkedet og spise hjemme, ved jeg ikke. Men vi kan se, at salget af kvalitetsprodukter ikke har fået de dyk i salget under krisen, som man kunne have frygtet, siger Michael Svendsen til avisen.
Tendensen med flere luksusbetonede varer i kurven, bekræftes af forbrugerøkonom Marianne Gregersen, Landbrug & Fødevarer. I en af organisationens seneste forbrugerundersøgelser viser det sig, at særligt et segment vægter fødevarekvalitet og madlavning højt. Et segment, der udgør godt en femtedel af alle danskere.
Sammenhængen mellem pris og kvalitet er dog et afgørende paramter for danskerne, lyder vurderingen fra både Marianne gregernsen og Michael Svendsen.