23948sdkhjf

Dansk eksport: Fødevareklyngen fører

Ny analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at den danske fødevareklynge fører på eksport til vækstmarkeder.
Analysen bygger på tal fra Danmarks statistik, skriver FoodCulture.dk

Den danske eksport til vækstlandene kom samlet set op på 63 mia. kr. i 2012 og heraf står fødevareklyngen for de 23 mia. kr., hvilket tegner sig for hele 37 pct. Det skriver FoodCulture.dk og fremhæver markederne Asien, Sydamerika og Afrika.

- Fødevareeksporten er et stærkt brohoved for dansk eksport. De andre danske eksportvarer har det meget sværere, og derfor er det vigtigt, at vi udnytter de muligheder som fødevareklyngen skaber på de nye vækstmarkeder, siger cheføkonom i Landbrug & Fødevarer,
Thomas Søby til FoodCulture.

Generelt viser analysen, at eksporten til de vigtige vækstmarkeder er steget med 6 mia. kr. fra 2011 til 2012, hvoraf den danske fødevareklynge tegner sig for næsten 3. mia. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094