23948sdkhjf

Carlsberg-opkøb starter ny kamp på hjemmebane: "Negativ nyhed" for konkurrent

"Et britisk powerhouse". 

Sådan indrammede Carlsberg-topchefen Jacob Aarup-Andersen tidligere på måneden resultatet af bryggeriets største opkøb i 16 år: Britvic til en pris på 3,3 milliarder britiske pund, svarende til 29 milliarder danske kroner. 

Med opkøbet følger retten til at sælge Pepsis produkter i Storbritannien og Irland.

Men det britiske opkøb sætter også en ny kamp igen på Carlsbergs hjemmebane. 

Nu er Carlsberg pludseligt blevet den største partner til Pepsico i Europa, og det kan være skidt nyt for Royal Unibrew, der storsatser på sit samarbejde med den amerikanske producent af læskedrikke, lyder det fra norske DNB Bank og Jyske Bank, lyder det i Børsen

Carlsberg har allerede lignende aftaler med Pepsico, hvad angår Norge, Sverige, Schweiz, Laos og Cambodja. Herhjemme har Carlsberg en licensaftale med Coca-Cola, mens Royal Unibrew producerer og distribuerer de Pepsico-drikkevarer, der sælges i Danmark - men også i Holland, Finland og Baltikum.

Ved at slå pjalterne sammen med Pepsi andre steder kan Carlsberg få endnu større udnyttelse af sine produktionsfaciliteter og sit distributionsnetværk.

- Carlsbergs opkøb er en negativ nyhed for Royal Unibrew, for jeg tror helt klart, at de har håbet på at få flere kontrakter med Pepsi. Det kan de stadigvæk, men sandsynligheden for, at de får det, er blevet mindre, siger analytikeren Jesper Ingildsen fra DNB Bank til Børsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064