23948sdkhjf

Nyt millionminus rokker ikke ved kursen

Formand for Organic Plant Protein fremhæver flere lyspunkter, men forudser også behov for tilførsel af yderligere kapital.

Siden Organic Plant Protein A/S blev stiftet i 2019 har regnskaberne kun vist røde tal. Seneste underskud i aktieselskabet lyder på 7,6 millioner kroner før skat, mod et minus på 8,1 millioner kroner året før. Ulrich Kern-Hansen er formand for Organic Plant Protein, og han havde gerne set bedre resultater, men han er samtidig fuldt overbevist om, at selskabet er på rette vej med sine økologiske plantebaserede produkter til fødevareindustrien.

- Hvor hurtigt udviklingen kommer til at ske, det kan vi ikke sige. Men der kommer helt sikkert en grøn omstilling fra en tung animalsk fødevareproduktion til en mere plantebaseret produktion, og når det for alvor slår igennem, så står vi med rigtig gode og helt unikke produkter, siger Ulrich Kern-Hansen.

Organic Plant Protein producerer økologiske plantebaserede produkter som alternativ til kød på basis af proteinrige ærter og hestebønner - og senest i en ny produktserie også med brug af solsikker. Teknologien bag produkterne er Organic Plant Protein alene om, oplyser formanden.

- Det vi kan, det er der ingen andre på markedet, der kan. Vi kan levere et produkt, der har en tekstur, som de fleste kødelskere vil kunne lide. Smagen er neutral, men teksturen er rigtig god, og så må dygtige kokke sørge for den rigtige smag, siger Ulrich Kern-Hansen.

Er selv stifter

Han grundlagde selv selskabet i 2019 sammen med hustruen Fie Graugaard, efter de havde solgt den økologiske fødevarevirksomhed Hanegal til Future Food.

Parret har fortsat aktiemajoriteten i Organic Plant Protein, mens andelskoncernen Danish Agro, der trådte ind i virksomheden i 2022 med en ejerandel på cirka 30 procent i det seneste år har øget sin andel til 36 procent via en kapitaltilførsel på ti millioner kroner.

Selskabets egenkapital er via kapitalindskud og konvertering af lån fordoblet til 20,3 millioner kroner i det seneste regnskab mod 10,1 millioner kroner sidste år. Desuden er selskabets langfristede gældsforpligtelser reduceret til 18,6 millioner kroner mod 34,5 millioner kroner året før.

Med til årets regnskab hører også, at selskabet har investeret ekstraordinært meget i produktudvikling i det forløbne år. Det er sket i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet og Professionshøjskolen Absalon.

Lagde stort ud

- Når vi fra starten har genereret relativt store underskud, så hænger det sammen med, at vi fra dag et besluttede os for at anlægge en produktion med stor kapacitet, for hvis du ikke har det, så kan du ikke få de store kunder i tale, og i fødevareindustrien bliver enhederne bare større og større, forklarer Ulrich Kern-Hansen.

Samtidig blev den nystartede virksomhed ramt af nedlukningen under corona. Ulrich Kern-Hansen anslår, at det satte virksomheden halvandet til to år tilbage.

- Nogen vil måske synes, at det var helt hul i hovedet fra starten at investere så stort i et marked, der måske først nu er ved at være klar til at aftage. Men vi har altså valgt at etablere os professionelt med produktion, ledelse og salg og dermed med store faste omkostninger fra dag et. I det perspektiv er det ikke så mærkeligt, at der går nogle år, før vi rammer break-even, siger Ulrich Kern-Hansen.

Trods de løbende underskud har virksomheden faktisk haft nogle gode år, fortæller bestyrelsesformanden.

- Vi har en god vækst i vores omsætning. 50 procent det seneste år og 75 procent året før. Vejen er ved at blive lettere. Vores gældsforpligtelser bliver mindre efter store afdrag på både leasingkontrakter og lån fra Vækstfonden, fortæller Ulrich Kern-Hansen.

Næsten alt er til eksport

Eksporten udgør 95 procent af afsætningen. De største markeder i Europa er Tyskland, Holland, Sverige, Frankrig og England, mens andre europæiske lande følger trop i lidt mindre skala. Asien er også et voksende marked med Japan, Sydkorea, Taiwan og Thailand og i 2024 kom der et hul igennem til USA.

- Vi er kommet i gang i USA i efteråret 2024 og har fået vores første distributør. Det er en virksomhed der orienterer sig mod det økologiske marked i USA, inden for både industri og foodservice, fortæller Ulrich Kern-Hansen.

Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen lige med det første. På trods af sin ukuelige optimisme forudser Kern-Hansen, at Organic Plant Protein også i 2025 får brug for at få tilført likviditet.

- Men det går den rigtige vej, og her i starten af 2025 skal vi for alvor have fulgt op på de mange messer vi har deltaget i, bl.a. i Tyskland. Vi har forberedt os på flere ordre ved i slutningen af 2024 at etablere toholdsskift på vores fabrik i Hedensted. Det tager tid at indkøre, men vi skal være klar til flere ordrer, siger Ulrich Kern-Hansen.

Fabrikken i Hedensted har en produktionskapacitet på 5000 tons om året, hvilket svarer til planteproteiner til 400.000 måltider om dagen. Som anlægget står, er det ikke fuldt udnyttet. Det vil ud over de nuværende to produktionslinje kræve yderligere en linje og dermed en investering på seks til syv millioner kroner, anslår formanden.

- For at få succes skal vi have styr på både teknologien bag vores produkt, styr på kapaciteten og produktionen og styr på tilgangen af råvarer. Vi har alle dele på plads, og vi kommer også til at få succes, fastslår Ulrich Kern-Hansen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.051