23948sdkhjf

Arla bruger gummistøvler i kampen for mere økologi

Mejerikoncernen Arla er gået i gang med at gennemføre et såkaldt Naturtjek på alle sine 156 økologiske gårde i Danmark.

Det skal være med til at vise, hvordan andelshaverne bedst sætter ind for at forbedre biodiversiteten.

- Arla er verdens største økologiske mejeriselskab, og efter en periode med faldende efterspørgsel på økologiske produkter ser vi nu atter en fremgang. Forbrugerne interesserer sig for økologi og biodiversitet, siger Henrik Lilballe, direktør for Arla Danmark, i en pressemeddelelse.

- Arla har store ambitioner for at udvikle økologien de kommende år. Naturtjekket er et led heri, fordi vi får mulighed for at identificere den natur, der allerede er på de økologiske gårde og for at udvikle den endnu mere. På den måde kan økologi virkelig blive en spydspids for biodiversitet i dansk landbrug, tilføjer han.

Naturrådgiver

Naturtjekket omfatter, at en særligt uddannet naturrådgiver kommer ud på gården og sammen med landmanden gennemgår hele ejendommens areal. Det munder ud i en konkret handlingsplan for, hvor og hvordan biodiversiteten kan forbedres på gårdens arealer.

- Det lyder måske noget simpelt og manuelt, men faktum er, at teknologi i form af for eksempel satellitfotos på nuværende tidspunkt bare ikke kan levere samme detaljegrad af data som at trække i et par gummistøvler og gennemgå naturområderne sammen med en uddannet rådgiver fra en velrespekteret tredjepart, siger Ejnar Schultz, der er bæredygtighedschef i Arla.

Projektet bliver gennemført i samarbejde med SEGES Innovation og Dansk Landbrugsrådgivning. Planen er , at alle Arlas økologiske gårde skak have udført et Naturtjek ved udgangen af 2026. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078