Dette Arla-mærke er vækstvinder i år
Mens man i Arla Foods med tilfredshed kan notere sig en samlet omsætningsvækst på de strategisk vigtige mærkevarer, hvor indtjeningen er i top, er der lidt forskelle på, hvor stor væksten har været.
I første halvår har Arla hentet en omsætningsvækst på det hæderkronede Lurpak-smørmærke på hele 7,9 procent, mens salget af Puck, der står stærkt i Mellemøsten og Nordafrika, er steget med 4,4 procent, og Arla-mærket har fået en vækst på 3,8 procent.
Alle tal er volumenvækst.
Læs også Arla øger indtjeningen - men ikke alle pile peger opad (food-supply.dk)
Fremgangen på de stærke mærker er ifølge Arla et resultat af, at forbrugerne til dels er ved at vende tilbage til de mønstre, man så, før inflationen eksploderede i 2022 og udløste en global spareiver.
Forventningen er, at pengene også sidder lidt mere løst hos forbrugerne i resten af 2024
- Når vi ser frem imod anden halvdel af 2024, forventer Arla, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed, vil fortsætte. Dog bør den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger. Dette forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne, skriver Arla i en regnskabs-pressemeddelelse.