23948sdkhjf

Økologien er igen på vej frem

Efter et dyk i danskernes indkøb af økologiske fødevarer er det røde øko-mærke igen på vej frem.

Det viser en ny undersøgelse lavet af Voxmeter for Landbrug & Fødevarer, L&F.

I undersøgelsen siger hver tredje adspurgte forbruger, at de altid eller ofte køber økologi. Det betyder ifølge L&F, at forbrugernes opbakning til økologiske fødevarer nu er på niveau med den, vi har set før i tiden. 

Tre ud af fire oplyser, at de foretrækker, at de økologiske råvarer er produceret i Danmark.

- Økologi handler om at have en helhedstilgang helt fra landbrugsjorden til hjemme på køkkenbordet, og det vidner om, at forbrugerne er meget bevidste om, hvad de køber, siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent i økologi for Landbrug & Fødevarer, i en kommentar til undersøgelsen.

Mest grønt og mejeri

Danskerne køber oftest deres grøntsager, frugt, æg og mejeriprodukter økologisk, men halter efter, når det kommer til at vælge de økologiske muligheder inden for søde sager, bønner og bælgfrugter. 

Også økologisk kød og kødpålæg er noget, de danske forbrugere sjældnere vælger, når de køber ind, viser undersøgelsen.

Den viser også, at hver sjette forbruger ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. 

Respondenterne blev spurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i økologisk produktion, og det viste sig, at under halvdelen af respondenterne ved, at de økologiske køer kommer på græs, og at økologiske kyllinger vokser langsommere end tilsvarende konventionelle kyllinger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062