23948sdkhjf

Dansk kartoffeleventyr i England

Supermarkedsgiganten Tesco har med succes lanceret den første danske mærkevarekartoffel på det engelske marked.
Der findes ikke mange mærkevarer inden for frugt og grønt, men en af verdens absolut største supermarkedskæder, Tesco, har med stor succes lanceret en mærkevarekartoffel. Og konceptet bag er udviklet i Danmark.

’GreenVale Farm Fresh’-kartoflen blev i februar 2012 lanceret som varemærke i 200 Tesco-supermarkeder. Her blev den så godt modtaget af forbrugerne, at resten af Tescos i alt 600 supermarkeder i hele Storbritannien fra efteråret kom med.

Det er danske Karmark, som fra basen i Esbjerg leverer monopolsorter til kartoffelmarkederne i Skandinavien og Storbritannien, som leverer den Jelly-sort, Tesco har valgt at satse på og fået succes med.

- Vi er meget stolte af at være en del af en satsning med et helt nyt brand, siger Peer Bahl, stiftende partner i Karmark og fortsætter:

- Det engelske marked er enormt med 5 mio. tons spisekartofler årligt. Vi har ni sorter på det engelske marked, og vi er rigtig godt præsenteret ved de to største pakkerier på markedet, så perspektiverne er bestemt lovende, slutter han.

Fakta om Karmark:
Karmark har godt 85 monopolkartoffelsorter på markeder i Norden og Storbritannien, og har siden 2006 har etableret sig som en af de ypperste leverandører på det britiske marked. Sidste år blev Karmarks kartoffel Elfe med ’Gold Q Award’ således kåret til den bedste fødevare af alle i Storbritannien, og den 28. maj i år blev Karmarks ’Venezia’-kartoffel sølvvinder af The Grocer-pris blandt over 800 deltagende produkter. Karmark er stiftet i 2002 og i dag delvist ejet af den globale koncern Europlant GmbH.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078