23948sdkhjf

Friskos, Magnums og Helmanns ejer har solgt russisk forretning

Detaljerne i handlen er hemmelige, men den internationale forbrugsvaregigant Unilever, der står bag stribevis af kendte brands som ismærkerne Frisko, Magnum og Ben & Jerry's, Knorr og Helmann's mayonnaise, har nu solgt sin russiske forretning.

Det fremgår af en kortfattet pressemeddelelse fra virksomheden. 

Køberen er et datterselskab til Arnest Group, en russisk producent af parfume, kosmetik og husholdningsprodukter. 

- Salget omfatter hele Unilevers forretning i Rusland og dets fire fabrikker i landet. Vores forretning i Hviderusland er også inkluderet i salget. Fuldførelsen af ​​salget afslutter Unilever Ruslands tilstedeværelse i landet, siger Hein Schumacher, som er Unilevers CEO.

Som så mange andre vestlige virksomheder har Unilever været på vej ud af Rusland længe som en følge af den russiske invasion i nabolandet Ukraine. Herhjemme måtte Carlsberg tage en tocifret milliard-nedskrivning i 2023-regnskabet, da bryggerigigantens russiske datterselskab Baltika de facto blev konfiskeret.

- I løbet af det seneste år har vi omhyggeligt forberedt Unilever Russia-forretningen på et potentielt salg. Dette arbejde har været meget komplekst og har involveret adskillelse af it-platforme og forsyningskæder, samt migrering af brands til kyrillisk, oplyser Hein Schumacher.

Hemmeligholdelsen af detaljerne i aftalen med  køberen Arnest Group forhindrer en opklaring af spørgsmålet, om Unilever er kommet bedre ud af landet end Carlsberg.   

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078