23948sdkhjf

Tomex sætter omsætningsrekord i jubilæumsår

Den nordjyske fødevaregrossist fejrer sit 25. leveår med den højeste omsætning nogensinde og et overskud, der kun er et mulehår fra rekordåret 2008.
2013 er på flere måder et jubelår for Tomex, som fra hovedkontoret i Hasseris i det vestlige Aalborg orkestrerer køb og salg af fødevarer i hele verden.

Den nordjyske fødevaregrossist fejrer nemlig sit 25. jubilæumsår ved at sætte omsætningsrekord på 1.083 mio. kr. samt præstere et overskud på 22,1 mio. kr. før skat.

Selv om indtjeningen dermed er godt to mio. kr. fra rekorden i 2008, er grundlægger og direktør Tom Andersen godt tilfreds med tingenes forløb.

- Vi havde håbet, at vi kunne nå op på samme niveau som før krisen i 2008, og det synes jeg faktisk, vi er lykkedes med. At der så mangler et par millioner, før bundlinjen er helt deroppe, betyder mindre i det samlede billede. Vi er rigtigt stolte af regnskabet, siger han til Food Supply.

Vil styrke forretningen indefra
Tomex reagerede på de økonomiske kriser for en håndfuld år siden ved at opruste forretningen på flere områder. Således åbnede koncernen en ny forretning i Serbien, ligesom et datterselskab med fokus på detailhandlen og Tomex’ eget fødevarebrand, Smilla Food, blev sat i søen.

Det er blandt andet de positive resultater af disse aktiviteter, som er begyndt at slå igennem på bundlinjen. Selv om Tom Andersen glæder sig over, at strategien derfor kan siges at være vellykket, har Tomex ikke planer om voldsom ekspansion i form af nye forretningsområder eller virksomheder i den nærmeste fremtid.

- Vores fokus lige nu er på at forbedre forretningen indefra. Vi skal blive endnu bedre til de ting, vi i forvejen er gode til. Og så arbejder vi på at give vores kunder en endnu bedre service ved eksempelvis at tilbyde en bedre distribution og levering, forklarer Tom Andersen, hvorefter han hurtigt tilføjer:

- Men hvis den rette person eller mulighed dukker op, er vi selvfølgelig klar til at slå til. Det er vi altid åbne over for her i virksomheden!

Fødevaremesse med fokus på kundepleje
Samme filosofi tager Tomex med sig på den store fødevaremesse Anuga i Köln, hvor den danskbaserede koncern vil være til stede samtlige dage fra åbningen lørdag.

- Vi bliver selvfølgelig glade, hvis vi kommer hjem derfra med tasken fuld af kontrakter, men det er egentlig ikke vores mål med at være dernede. Det handler mere om at tage hånd om de kunder, vi har i forvejen, ved at snakke med dem og høre om deres behov. Desuden er det god inspiration i forhold til nye markeder og så bruger vi også sådan en messe til at indkalde vores ansatte fra hele verden, så de får mulighed for at mødes, siger Tom Andersen.

Og målet for regnskabsåret 2013/14? Det er såmænd at fortsætte væksten på toplinjen samt at blive mere effektive og rentable, så rekordoverskuddet fra 2007/08 måske kan overgås ved denne tid næste år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079