Konkurrenter genkender ikke Arlas udlægning
Arla Danmarks fortælling om konservative forbrugere, der fravælger plantedrikke på grund af pris, utryghed og klima, genkender hverken Naturli eller Dryk, der begge er danske konkurrenter. Det skriver FødevareWatch.
Salget af Arlas plantedrikke har ikke udviklet sig som ventet og er stagneret på et ”meget lavt niveau,” og derfor er der ikke økonomi i markedet.
Læse mere: Arla skærer udvalg af plantedrikke ned efter skuffende salg
Den beslutning kommer ikke bag på Henrik Lund, adm. direktør i Naturli- der er ejet af Dragsbæk og ultimativt den norske fødevarekoncern Orkla.
- Vi troede faktisk, de havde meldt sig ud af det her planteeventyr i et års tid. Vi er ikke stødt på dem længe, så det er egentlig ikke nogen overraskelse. Vi ville ikke få lov til at brænde 200 mio. kr. af, siger Henrik Lund til FødevareWatch med reference til det samlede tab bag Arlas investering i Jörd International, Arlas plantedrikselskab.
Arlas markedsandel på plantedrikke i dansk detail er ifølge Henrik Lund på ca. 2 pct. ud fra en opgørelse hos markedsanalyseselskabet NielsenIQ. Naturli’ står som markedsleder med en andel på ca. 50 pct. i tallene delt med FødevareWatch.
De tal viser også, at markedet for plantedrikke i danske supermarkeder voksede med 3,7 pct. på volumen i 2024, mens private label-produkterne i detail steg med 8,1 pct. i volumen.