Salg af plantekød fik Hanegal til at sadle om
En af de fødevarevirksomheder, der har satset på plantebaserede produkter, er fødevarevirksomheden Hanegal. I 2021, gik selskabet på markedet med plantekød, hvor fremtiden for produkter uden kød så en del lysere ud.
Siden har Hanegal udset sig en anden del af plantemarkedet, da de ligesom andre producenter ikke har løst den gordiske knude om det rette knæk i plantepølserne, vi kender fra udgaven på kød. Det skriver Børsen.
-Vi oplevede, at de hellere vil købe produkter med et lavere indhold af kød, men til gengæld med mere grønt i. På den måde får kunderne noget, de er vant til, og som stadig er relativt bedre for klimaet, siger Jesper Ottzen, Hanegals direktør, til avisen.
Hanegal lever af at udvikle økologiske opskrifter uden tilsætningsstoffer. Det gør ifølge deres erfaring produktudviklingen sværere, når man skal finde den velkendte tekstur fra kød uden at gå på kompromis med ingredienslisten.
De seneste tal fra tænketanken GFI Europe viser, at markedet for plantebaserede alternativer udgjorde 784 mio. kr. i 2022. Her havde plantemælk en større vækst end plantekød, der solgte for 230 mio. kr. Det svarer til 2 pct. af det samlede danske detailsalg af kød. Siden da har salget af plantedrikke været i vækst, mens plantekød er gået tilbage, oplyser interesseorganisationen Plantebranchen til Børsen.