23948sdkhjf

Kohberg går i offensiven

Kohberg booster markedsføringen, produktudviklingen og ansætter 100 nye medarbejdere. Målet er at styrke positionen på det danske marked - og løfte bundlinjen.
Brødproducenten, der sidste år tabte markedsandele til konkurrenterne, har ændret strategi og sætter nu massivt ind på at vende underskud til overskud. Målet er at vokse på det danske marked via en kraftig oprustning på selskabets kommunikationsplatform i samspil med en række nye produktlanceringer.

Dukkekampagne kickstarter nye tider
Kohberg gik i uge 41 i luften med en ny storstilet markedsføringskampagne på nyheden Kernegodt. For få år tilbage brugte man reality-stjernen Sidney Lee som frontfigur, men han er nu afløst af dukkerne Mester og Anton. Og det bliver kun starten, fortæller administrerende direktør Morten Hellesen til Food Supply.

- Med vores nye strategi har vi stort fokus på, at vores markedsføringsaktiviteter kommer til at understøtte nye produktlanceringer. Så Mester og Anton kommer vi til at se meget mere til, siger Kohberg-direktøren og uddyber, at investeringen i det nye reklameunivers beløber sig til adskillige millioner kroner, hvilket fortsætter i 2014.

Læs også: Kohbergbrød får flere kerner

Han supplerer med, at Kohberg over tid kommer til at arbejde en del med at udvikle koncernens kommunikationsplatform - både hvad angår website og sociale medier.

Øget produktion med 100 nye medarbejdere
Det øgede fokus på det danske marked betyder samtidig en oprustning på medarbejdersiden. Kohberg vil nemlig gerne cementere sin position som det største danskejede bageri.

- Vi har foreløbig ansat cirka 15 funktionærer og 30-35 nye kollegaer i vores bageri i Bolderslev og i løbet af det nye år kommer der flere til i både Taastrup og Haderslev, siger Morten Hellesen og vurderer at slutfacit bliver cirka 100 nye medarbejdere.

Dags dato har Kohberg cirka 600 ansatte fordelt på bagerierne i Bolderslev, Taastrup og Haderslev.

Morten Hellesen forklarer, at udvidelserne blandt andet er resultatet af det samarbejde, som Kohberg indgik med Netto tidligere i år. I dag producerer og leverer Kohberg friskbagt morgenbrød til mere end 250 Netto-butikker syv dage om ugen. Hvor man tidligere producerede seks ugedage, produceres nu alle ugens dage, 365 dage om året.

Læs også: Kohberg taber terræn i presset marked

Samarbejdet, der ifølge Kohberg-direktøren skrider planmæssigt frem, er først fuldt implementeret, når leverancerne af frisk brød kan købes i samtlige Netto-butikker på landsplan - og med 400 styk er der stadig et stykke vej i mål.

- I den kommende tid har vi udelukkende fokus på hjemmemarkedet, men lidt længere ude i fremtiden er det ambitionen at øge eksporten på frossen wienerbrød til nærmarkederne, slutter Morten Helleberg.

Fakta om Kohberg
Kohberg Bakery Group, som er det officielle selskabsnavn, er en fusion mellem Kohberg Bakery Group A/S, Kohberg Foodservice A/S og Kohberg Brød A/S. Fusionen trådte i kraft 1. januar i år blandt andet med henblik på at udnytte synergier, reducere i fælles omkostninger og investere i markedet for at sikre en forbedring i indtjeningen i indeværende år. Kohberg Brød alene måtte i 2012 sluge en omsætningstilbagegang på 31,5 millioner kroner og et samlet underskud på 3,7 mio. kr. efter skat, mod et overskud på 3,1 mio. kr. året forinden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.957