Ferrum zoomer ind og går internationalt

Ferrum har draget fordel af et hul i markedet og er på rekordtid lykkedes med at omstille sin brede ydelsesprofil inden for konstruktion og engineering til en service-, produktions- og projektorganisation med et langt mere internationalt udsyn. Det er lykkedes at tiltrække nye medarbejdere med unikke kompetencer og kontakter inden for ’beverage filling’. Hvor Ferrum tidligere skulle være meget opsøgende, har det nye målrettede fokus skabt fornyet efterspørgsel fra både danske og internationale drikkevareproducenter – herunder fra store og små bryggerier med særlige fyldebehov.
Oparbejdet ekspertise fra bryggerierne åbner døren
Selv om Ferrum tidligere har dækket mange forskellige typer af industrier, har F&B altid været et speciale. Med sin beliggenhed på Vejlbyvej i Fredericia har Ferrum haft daglig gang på byens store bryggeri. Ferrums ekspertise inden for bryggeriprocesser er vokset i takt med, at flere danske bryggerier har trukket på Ferrums kompetencer gennem årene. Den historik er afgørende for Ferrums omstilling.
Salgsdirektør i Ferrum, Carsten Jørgensen, sætter her ord på, hvad forandringen har betydet: ”Med vores tidligere brede profil stod vi ofte i en situation, hvor pris blev den afgørende faktor. Den slags scenarier ender som et ræs mod bunden, og det er ikke bæredygtigt i længden. I dag er situationen en helt anden. Forespørgslerne kommer til os, fordi vi har noget, kunderne ikke finder andre steder.”
Carsten fortæller desuden, at rådgivning og projektering nu er kernekompetencen i Ferrum, da kunderne efterspørger maksimal tryghed i valg af både teknologi og samarbejdspartner.
Europæisk knowhow og asiatisk teknologi
Ferrum har – i kraft af sin historik og medarbejdere – et unikt netværk ind i de europæiske bryggerier. Fyldning af øl og læskedrikke er i konstant udvikling, og det gælder også for fyldning af yoghurt, marmelade og andre flydende fødevarer, hvor målet er maksimal effektivitet. Ferrum har allieret sig med to asiatiske producenter, hvoraf den ene er leverandør til bl.a. Coca-Cola, Pepsi og Heineken. Til sammen rammer de lige ned i Ferrums kundefokus – nemlig fuldautomatisk fyldning fra 5.000 til 30.000 enheder pr. time. Store europæiske fyldelinje-producenter har typisk svært ved at konkurrere ved de lave kapaciteter, mens dette er et attraktivt marked for Ferrum.
Alliancen med de asiatiske leverandører gør Ferrum i stand til at levere topmoderne teknologi til priser, som små og mellemstore bryggerier og drikkevareproducenter kan overkomme.
Konkurrencedygtig pris står ikke alene
Rollefordelingen mellem Ferrum og de asiatiske leverandører er klar. Ferrum projekterer, rådgiver og varetager al service i forbindelse med leverancer til europæiske kunder, mens asiaterne udvikler, kundetilpasser og opstiller løsningerne. Carsten Jørgensen uddyber:
”Vi er ikke bare bindeleddet mellem kunden og de asiatiske leverandører. Nej, vi tager ansvaret for hele projektet og al kontakt med kunden – herunder installation og ’commissioning’. Mange af vores kunder er mindre bryggerier, der ikke tidligere har handlet med oversøiske leverandører. Vi har derfor gjort det til vores speciale at håndtere alt besværet for kunderne, samtidig med at vi giver dem en topmoderne løsning til en absolut konkurrencedygtig pris. Vi kan tilbyde meget innovative løsninger til priser, der passer til de lavere kapaciteter.”
Nye alliancer skærper kompetencerne
Udover samarbejdet med to producenter fra Shanghai-området etablerer Ferrum løbende alliancer med europæiske spillere i sektoren. Udover fyldelinjer har Ferrum opbygget en række specialer inden for bl.a. fermenteringstanke og end-of-line løsninger.