23948sdkhjf

Branden viste Rose Poultrys styrke

Rose Poultry har udviklet sig fra at være en familieejet virksomhed til at være en del af en international koncern, men de grundlæggende værdier hænger stadig ved.
Rose Poultry er i dag en del af den finske fødevarekoncern HKScan Group, som alene sidste år omsatte for knap 19 mia. kr.

Springet fra grundlæggelsen som det familieejede Vinderup Fjerkræslagteri i 1952 er derfor til at få øje på, men ser man bort fra ejerskabet og hopper ned på fabriksgulvet, forholder mange ting sig fortsat, som de altid har gjort det.

- En del af vores virksomheds ”DNA” er generelt en meget høj grad af ansvarsbevidsthed og loyalitet samt et stærkt sammenhold, når situationen har været svær. Når tingene har spidset til, og der har været brug for ekstra hjælp, så er vores medarbejdere virkelig gode til at træde til og give en ekstra ”skalle”, siger Bente Jæger, HR Manager hos Rose Poultry, til Food Supply.

Jubilarer vækker stolthed
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men Bente Jæger understreger sin pointe ved at fortælle om den brand i juni sidste år, som raserede store dele af slagteriet i Vinderup. Slagteriet var nødt til midlertidigt at opsige alle ansatte, ind til produktionen atter var oppe at køre, men det ændrede ikke ved attituden fra en stor del af de cirka 440 afskedigede medarbejdere.

- Mange medarbejdere kontaktede os og ville gerne hjælpe med alt, der skulle være at gøre – om det så var at gøre rent, så vi hurtigt kunne komme i gang igen.

Bente Jæger mener, at historien fortæller om det gensidige afhængighedsforhold der findes mellem Rose Poultry og lokalbefolkningen i de byer, hvor virksomheden har slagterier.

- De timelønnede medarbejdere rekrutterer vi primært fra lokalområderne, og der er mange medarbejdere, hvis familie har arbejdet på fabrikken i gennem flere generationer og mange medarbejdere har lang anciennitet. Vi har således jævnligt både 25, 30 og 40 års jubilarer, hvilket vi er meget glade for og stolte over, siger Bente Jæger.

Sure smileys giver anledning til dialog
Virksomhedskulturen hos Rose Poultry er dog ikke opstået udelukkende af sig selv uden indblanding fra ledelsen. Rose Poultry arbejder i dag blandt andet efter nogle af de tanker, som kendes fra forretningsfilosofien lean, hvor tavlemøder i produktionen skal sikre, at alle har en mulighed for at komme til orde.

- Ud over de rent ”hardcore” KPI’er (Key Performance Indicators, red.), hvor der måles på diverse produktionsdata, så er der et område på tavlen til ”arbejdsmiljø”, hvor der gives rød, gul eller grøn smiley på områderne: omgangstone, information, ledelsesstil og rokeringer. Hvis et område for eksempel får en rød eller gul smiley, så giver det anledning til at få en dialog om, hvorfor og hvordan det kan forbedres. Det er således også en del af vores kultur at have en åben dialog og hvor det faktisk efterspørges at medarbejderne kommer med input, understreger Bente Jæger.

Med indlemmelsen i HKScan Group i november 2010 blev Rose Poultry samtidig en del af en koncern, som på verdensplan beskæftiger omkring 11.000 ansatte. Det stiller naturligvis nye krav til den måde, virksomhedskulturen udvikler sig hos Rose Poultry.

- Det betyder, at vi er i en proces med at koordinere og tilpasse de forskellige landes politikker, retningslinjer osv. Desuden er der ved at blive defineret nogle fælles værdier og ledelsesgrundlag for koncernen, som skal implementeres i alle landene. Dette arbejde vil naturligvis få indflydelse også på vores hverdag og justere vores måde at gøre nogle ting på fremadrettet. Men det er vigtigt at fastholde, at det ikke er ensbetydende med, at vi ”mister” vores gamle dyder og værdier, fastslår Bente Jæger.

Rose Poultry har styr på integrationen

Op mod hver tredje timelønnede hos Rose Poultry har en anden nationalitet end dansk, og det kan være medvirkende til at skabe en særlig problemstilling i forhold til virksomhedens ønske om at praktisere en åben, direkte og dialogbaseret tone.

- Afhængigt af hvor i verden man kommer fra, så er lige præcis dét ikke altid så nemt, hvis man er vant til at chefen giver ordrer, og at man ikke stiller spørgsmålstegn ved disse, siger Bente Jæger.

Overordnet set føler HR-chefen dog, at Rose Poultry har pænt styr på integrationen af de udenlandske ansatte, for de har sådan set altid været en del af virksomheden.

- At vi i dag normalt har cirka 28-30 forskellige nationaliteter repræsenteret, som udgør cirka 30 procent af de timelønnede, er ikke noget, vi tænker særligt over i det daglige. Det er sådan, tingene altid har været. En af vores udenlandske medarbejdere sagde engang til mig: ”Det med integration er ikke noget problem her på Rose, men det er svært i fritiden og der hvor jeg bor”, siger Bente Jæger.

Artiklen er en del af temaet Virksomhedskultur.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079