23948sdkhjf

Kinasucces: Kun fantasien sætter grænser

Arla og Sun Lolly har succes i Kina med så forskellige produkter som mælkepulver og læskeprodukter. Hvad bliver den næste danske eksportsucces?
Kinesiske forbrugere spenderer en stadig større del af deres disponible indkomst på importerede fødevarer – et område, hvorpå danske virksomheder er blandt verdens bedste

Markedet for importerede fødevarer i Kina er vokset støt i takt med den disponible indkomst – og det ventes, at markedet i 2018 vil udgøre verdens største med en værdi på RMB 480 milliarder (omkring 430 mia. kr.). En illustration af fremtidens tendens kan findes i storbyen Chengdu, hvor 68 procent af indbyggerne i 2012 tidligere har købt importerede fødevarer. Byens indbyggertal er på omkring 15 millioner.

Det interessante ved dette er ifølge Glen Mikkelsen, managing director ved DIs kontor i Shanghai, at ”Chengdu fungerer som indikator for udviklingen i resten af Vestkina, og en lang række fremadstormende nye metropoler i øvrigt. Markedet for danske fødevarer begrænser sig bestemt ikke blot til Shanghai og Beijing.”

Fremtidens vækstfaktorer
Den typiske forbruger bor i en storby, og har en relativt høj indkomst: Der er nemlig en tendens til, at personer med høj indkomst bruger en større del af deres disponible indkomst på at spise ude, samt spiser flere mælkeprodukter og færdigpakkede fødevarer. Urbaniseringen og de konstante lønstigninger i Kina er dermed indikatorer på, at markedet for importerede fødevarer vil stige de kommende år. Foruden dette er kinesernes forbrug af bearbejdede fødevarer meget lavt i forhold til de mere modne markeder; i Kina udgør dette marked således kun 10 procent af det totale madforbrug, hvor det i f.eks. Japan udgør 48 procent, og i USA 57 procent.

Kinas udbygning og reparation af infrastrukturen her tilmed gjort det betydeligt nemmere at distribuere produkter til mindre og mere fjerntliggende byer.

Stor efterspørgsel på fiskeprodukter
Et af de mere interessante markeder for tiden er fisk, hvor Kina i forvejen er verdens største forbruger. Deres egen produktion kan ikke følge med efterspørgslen, og ydermere har atomaffaldet fra Fukushima forurenet havene øst for Kina, samtidig med, at der er blevet fundet flere lig i indenlandske floder. Efterspørgslen på sikre fiskeprodukter er derfor markant stigende.

Generelt er Kina ofte plaget af fødevare-skandaler, hvorfor importerede varer appellerer mere og mere til den urbane middelklasse. De kinesiske forbrugere er da også ved at uddanne sig selv via internettet, hvormed de bliver mere skeptiske overfor de varer, der lægges i indkøbskurven.

Kun fantasien sætter grænser
Interessen gælder ikke blot fiske-produkter. Kun fantasien sætter grænser. Eksempelvis oplever Arla og Sun Lolly succes i Kina med så forskellige produkter som mælkepulver og læskeprodukter. En tommelfingerregel er dog, at især produkter, der garanterer børns sikkerhed og sundhed, er populære.

Den danske tradition for sikre fødevarer, økologi, nærende mad til spædbørn, og ekspertise i færdigvarer udgør altså en konkurrencemæssig fordel i det hastigt ekspanderende kinesiske marked. Flere virksomheder har anerkendt dette, og deltager ved messerne FHC og China Fisheries and Seafood i Kina indenfor den nærmeste fremtid.

Vil du vide mere?
Kontakt DIs General Manager, Glen Mikkelsen, på kontoret i Shanghai for at få hjælp til at etablere dig på det kinesiske marked, tlf: 0086 139 177 840 76, e-mail: glmi@diab.cn.


Kilde: DI Shanghai

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063