23948sdkhjf

Klumme: Messer er god eksport-platform for øko-virksomheder

Fælles kommercielle fremstød på eksportmesser er en fordelagtig platform for danske, økologiske virksomheder, der har truffet strategiske beslutninger om eksport, understreger Organic Denmark og Landbrug & Fødevarer.
Klumme af Helene Birk, export manager i Økologisk Landsforening og Mette Gammicchia, afdelingschef for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer

Danske økologiske virksomheder skabte for nogle uger siden kontakt til en række nye potentielle kunder under deltagelsen på den økologiske fællesstand ved Anuga-messen i Köln, som var arrangeret af Landbrug & Fødevarer og Organic Denmark. Her havde virksomhederne også mulighed for at præsentere nye, innovative koncepter, pleje eksisterende kunde-relationer og udbygge deres netværk blandt kolleger i branchen.

I sidste uges klumme gav Kaj G. Gimm udtryk for, at der er stor risiko for, at deltagelsen på netop denne type messer er spild af gode penge. Det er vi dog ikke enige i.

Når danske økologiske virksomheder bevæger sig ud i eksporteventyr, er det et åbenlyst succeskriterium, at det beror på en strategisk beslutning fra virksomhedens side, som Kaj G. Gimm ganske rigtigt pointerer. Det er dog også klart vores opfattelse, at de virksomheder, der deltager på eksportmesserne, har truffet et bevidst valg og ved, hvad opgaven går ud på. Men behov og ønsker kan være meget forskellige alt afhængig af virksomhedens kapacitet, erfaring og produkttyper.

Virksomhederne skal ikke følge op på alle henvendelser fra potentielle kunder. For en mindre eller mellemstor producent, der kan være begrænset på sortiment og kapacitet, er det vigtigt at fokusere på og prioritere de henvendelser, der passer bedst til forretningen.

Vi anser de koncentrerede handelsmesser som en ideel platform for virksomheder af forskellige størrelse af flere grunde.

De organiserede fællesstande giver virksomhederne mulighed for at deltage på messer uden at skulle afsætte store mængder tid og ressourcer på planlægning og markedsføring samtidig med, at de fremstår som en del af en større helhed. Derved opnår de større synlighed, fordi de ikke drukner i det store udbud, der naturligvis vil være på en messe med over 3.500 udstillere. Og der er generelt meget stor tilfredshed blandt de deltagende virksomheder på disse fælles kommercielle fremstød.

Både virksomheden og kunden er interesseret i den direkte dialog.

Dette er netop muligt på de kommercielle messer, og som interesseorganisationer opfatter vi det som en af vores vigtigste opgaver på dette punkt at give virksomhederne den bedst mulige eksponering under hensynstagen til deres udgangspunkt og gældende tilskudsordninger.

Kilde: Landbrug & Fødevarer http://www.lf.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078