23948sdkhjf

Klumme: Økologien har bredt sig i 2013

2013 er ved at rinde ud, og inden længe kan vi se tilbage på år, hvor der igen kom rigtigt gang i det økologiske salg. Kæderne og de økologiske virksomheder meddeler, at de oplever en mere markant vækst, end vi har set de sidste to år.
Af Henrik Hindborg, markedschef, Økologisk Landsforening

Det økologiske salg forventes at opnå en samlet vækst i dagligvarehandlen på ca. fem procent i hele 2013.

Halvdelen af alle danskere køber i dag økologiske varer hver eneste uge, og vi ser at flere og flere danskere ”køber bredere ind” økologisk. Varegrupper som eksempelvis økologisk fjerkræ, økologiske krydderurter og økologiske drikkevarer har markant vækst.

I detailhandlen ser vi også, at der kommer stadig flere økologiske varer på hylderne, og vi sælger i dag via dagligvarehandlen ca. 20 procent flere økologiske varer, end vi gjorde før finanskrisen. Men selv om detailhandlen gør meget for at følge med danskernes stigende interesse for økologiske fødevarer, så ser vi også eksempler på, at mange danskere tager sagen i egen hånd, hvis de bliver trætte af det snævre udbud af økologisk kød i butikkerne eller ikke synes, at det lokale supermarked kan skaffe et tilstrækkeligt bredt udbud af lokale øko-grøntsager til en fornuftig pris.

Fødevarefællesskaber popper op overalt, og mange vælger at købe kød direkte ved landmanden, få det via eksempelvis Aarstidernes kødkasser eller bestille det hjem via en netbutik. Det er skønt at se, at så mange danskere aktivt engagerer sig og finder løsninger lokalt. Og det er en tendens, som også får dagligvarekæderne til at gå nye veje: Flere og flere butikker efterlyser nu lokale leverandører.

Markant vækst i Foodservice-sektoren
De økologiske varer fylder også mere og mere, når vi spiser ude. Det gælder eksempelvis på cafeer og restauranter og i særdeleshed i de mange kantiner over hele landet. Det er blevet helt almindeligt for virksomheder, der har en holdning til bæredygtighed, at stille krav om et økologisk spisemærke til deres kantineleder eller til deres kantineoperatør.

Knap 600 spisesteder har i dag opnået det økologiske spisemærke. Den økologiske omsætning til foodservice-sektoren er fordoblet på tre år, og vi forventer en markant vækst på 15-20 procent i 2013.

I det kommende år vil vi for alvor komme til at mærke effekten af, at en lang række kommuner over hele landet er gået i gang med omlægning til økologi. Eksempelvis skal de ansatte i bl.a. alle de offentlige køkkener i Ålborg og Aarhus Kommune på skolebænken fra februar 2014 for at lære, hvordan omstillingen til min. 60 procent økologiske råvarer bedst håndteres i praksis. Og det er bare to kommuner ud af i alt ca. 30 kommuner, som for alvor starter omlægning til økologi i 2014.

Det er en fornøjelse at se, at det offentlige på denne måde tager ansvar og går foran. Det er med til at skabe et enestående momentum på tværs af hele den økologiske branche.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064