23948sdkhjf

DI: Sælg dine fødevarer online i Kina

Kinesiske Yihaodian.com sælger allerede danske småkager online, med flere kinesiske handelsplatforme higer efter endnu flere udenlandske varer.
Kinesiske platforme, der sælger fødevarer online, efterspørger konstant nye varer. Især udenlandske. I begyndelsen besøgte de fleste forbrugere siderne for at finde mere ’specielle’ produkter – hvorimod de i dag også køber flere hverdagsvarer. Der er dermed potentiale for danske virksomheder, der sælger alt fra mælk, kød, chokolade, fiskeprodukter, osv.

- Danmark er verdensmestre i fødevaresikkerhed, og har bred erfaring med eksport af disse. Det kinesiske marked er i høj grad modent til danske produkter, og online-markedet er en interessant måde at udforske mulighederne på, siger Glen Mikkelsen, Managing Director for Dansk Industris kontor i Shanghai, DI-Asia Base.

Den danske småkageproducent Kelsen er allerede online på den kinesiske handelsplatform Yihaodian.com, der er at sammenligne med Nemlig.com herhjemme.

Det generelle online-salg i Kina er i stor vækst og det gælder især B2C-markedet. Det ventes således, at B2C e-commerce i Kina vil fordoble sin andel af markedet til 46 pct. inden 2017. Salget af fødevarer vil udgøre en stor del af denne vækst. De største sider, der sælger fødevarer, vokser disse år med tocifrede procentsatser, og den største har over 10 millioner besøg om dagen.

Sikkerhed og kvalitet online
Indenfor industrien spås det, at online-handel med fødevarer vil komme til at udgøre 20-30 pct. af det totale salg. Ydermere er det kinesiske online-marked for fødevarer blevet kaldt ’exceptionelt’, idet det allerede i dag har en stor værdi, og samtidig et enormt vækstpotentiale.

Det er ikke mindst de utallige madskandaler, der har fået har fået mange kinesere til at sige fra overfor tvivlsomme kvalitetsstandarder. I kølvandet på nyhederne om de cadmium-inficerede ris og genbrugt madolie vendte mange forbrugere sig til de sikre fødevarer – som ofte er de udenlandske. De kinesiske forbrugere stoler ofte ikke på de officielle fødevarer-mærkater, og har derfor søgt efter en leverandør af sikre varer.

Kinesiske platforme, der sælger fødevarer (meget lig nemlig.com), var ikke langsomme til at drage fordel af denne tendens. Her er der i dag store og meget velbesøgte afsnit med importerede varer, og de er i dag betragtet som stedet at gå hen, hvis man prioriterer sikkerhed og kvalitet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078