23948sdkhjf

Easyfood får russisk gennembrud

Efter kun 12 måneder er det lykkedes Easyfood at få en solid fod plantet på det russiske marked. Første ordre leveres i denne uge.
Producenten af convenience-food har med hjælp fra Eksportrådet og den danske ambassade i Rusland fået et gennembrud på det russiske marked. Med første ordre i hus er vejen banet for yderligere vækst, vurderer CCO i Easyfood, Christian Petersen.

- Vi ser Rusland som et interessant udviklingsmarked med et stort potentiale inden for netop convenience-food, og vi tror på, at den første ordre til føre mere med sig, siger Christian Petersen til Food Supply og understreger i samme åndedrag, at det aldrig var lykkedes at få foden inden for, hvis det ikke havde været for virksomhedens deltagelse i Vitus Vækst-programmet.

Vitus Vækst er Eksportrådets seneste tilbud for danske små- og mellemstore virksomheder, der kan og vil ekspandere globalt og som ønsker at udnytte vækstmulighederne på fjernmarkeder. Det er med andre ord lande uden for EU, EFTA, Nordamerika og Oceanien, virksomhederne skal have i fokus. Programmet kræver ifølge Eksportrådet et stort engagement fra virksomheden, til gengæld er målet til at føle på: En eksportsucces på blot 15 måneder. Easyfood er nu seneste skud på stammen i det selskab.

En stor investering
Med hjælp fra en erfaren eksportrådgiver har Christian Petersen været firmaets mand i Rusland og sammen er de målrettet gået efter business-to-business markedet. Første kunde er en større russisk grossist, som har budt ind på flere produktkategorier, blandt andet kaffebrød og en pizza, der produceres specielt til det russiske marked.

- Vi har oplevet, at systemet kan være rigtig tungt at danse med, eksempelvis i forhold til sådan en lille ting som vores etiketter, fortæller Christian Petersen og bemærker, at man ikke skal undervurdere de kulturelle og sproglige barrierer, der naturligt opstår, når man er på udebane. Den eksterne hjælp har med andre ord været uundværlig, men servicen har heller ikke været helt billig.

- Der er tale om en forholdsvis stor investering, så derfor er vi naturligvis rigtig tilfredse med, at det er lykkes os at få den første ordre i hus inden for de første 12 måneder, slutter han med et smil i stemmen.

Easyfood igangsatte sin eksportoffensiv i løbet af 2012, hvor man foruden Rusland også arbejder med Kina og store dele af både Øst- og Vesteuropa. Disse aktiviteter betød sidste år næsten en halvering af overskuddet. I indeværende år forventer man at øge omsætningen med 11 procent fra 180 millioner kroner i 2012.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125